تبلیغات
توحید و عرفان - فلسفه ۱ ــ معنا و مفهوم لفظ وجود

توحید و عرفان
 
وبگو | پلیر ساده و زیبای پخش آهنگ

متن جانشین


✿بی تو مهتاب شبی باز از آن كوچه گذشتم ✿ همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم ✿ شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم ✿ شدم آن عاشق دیوانه كه بودم ✿ در نهان خانه جانم گل یاد تو درخشید✿ باغ صد خاطره خندید✿ عطر صد خاطره پیچید ✿ یادم آمد كه شبی با هم از آن كوچه گذشتیم ✿پر گشودیم و در آن خلوت دل خواسته گشتیم ✿ ساعتی بر لب آن جوی نشستیم ✿ تو همه راز جهان ریخته در چشم سیاهت ✿ من همه محو تماشای نگاهت ✿ آسمان صاف و شب آرام ✿ یادم آید تو به من گفتی : از این عشق حذر كن ✿ لحظه ای چند بر این آب نظر كن ✿ آب ، آیینه عشق گذران است ✿ تو كه امروز نگاهت به نگاهی نگران است ✿ باش فردا كه دلت با دگران است ✿ تا فراموش كنی ، چندی از این شهر سفر كن ✿ با تو گفتم حذر از عشق ؟ ندانم ✿ سفر از پیش تو ؟ هرگز نتوانم ✿ روز اول كه دل من به تمنای تو پر زد ✿ چون كبوتر لب بام تو نشستم ✿ تو به من سنگ زدی ! من نه رمیدم نه گسستم ✿ باز گفتم كه تو صیادی و من آهوی دشتم ✿ تا به دام تو در افتم همه جا گشتم و گشتم ✿ حذر از عشق ندانم. سفر از پیش تو هرگز نتوانم ، نتوانم ✿ یادم آید كه دگر از تو جوابی نشنیدم✿ پای در دامن اندوه كشیدم ✿ نگسستم ، نرمیدم ✿ رفت در ظلمت غم آن شب و شبهای دگر هم ✿ نه گرفتی دگر از عاشق آزرده خبر هم ✿ نكنی از آن كوچه گذر هم ✿بی تو اما به چه حالی من از آن كوچه گذشتم✿

 
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 2 مهر 1386 توسط مهم نیست

با سلام : امروز به نظرم رسید جدای از بحث اسرار روزه ، یه کم هم

.

مباحث دیگه دنبال کنیم که مطالبمون یک نواخت نشه. به نظرم رسید که

.

بریم سراغ فلسفه. به به از تفکر و شناخت هستی در ماه رمضون. خب

.

اول از هر چیزی باید در مورد موضوع علم فلسفه حرف بزنیم تا مشخص

.

بشه که ما توی علم فلسفه دنبال چی میگردیم؟ قبل از ورود به هر علمی

.

باید ابتدا یه کم در مورد موضوع اون علم توضیح داده بشه و معنای دقیق

.

موضوع علم ، روشن بشه بعدش قدم توی اصل مباحث گذاشته بشه. پس

.

لازم هست که اول از هر چیزی بگم که موضوع علم فلسفه وجوده . یعنی

.

توی علم فلسفه از هستی و وجود و حقایق عالم بحث میشه. ملاک

.

شناخت هستی هم در علم فلسفه ، عقل محضه. خب یه کم درمورد

.

مفهوم و تعریف وجود باید بیشتر براتون بگم. اول اینکه مفهوم وجود، یه

.

مفهوم بدیهیه (بدیهی = مفاهیمی که انسان خود بخود و بدون احتیاج به

.

توضیح دادن ، معناش رو میفهمه) یعنی اینکه شما به هر ادمی که بگید

.

معنای وجود یا بودن یا هستی چیه خیلی زود براتون این واژه رو توضیح

.

میده. به هر کودکی که بگید مثلا برو سر کوچه و ببین فلان فرد توی کوچه

.

هست یانه؟ بچه میره و برمیگرده و جواب میده که بله هست. یا میگه که

.

نه نیست. پس مفهوم وجود یه مفهوم قلمبه و سخت نیست که ادم ازش

.

بترسه و بشینه فکر کنه که منظور فلاسفه از وجود چیه!!!! همون

.

مفهومی رو که شما از وجود در ذهنتون درک میکنید، همین میشه وجودی

.

که در فلسفه ازش بحث میشه. فلاسفه میگن که این مفهوم وجود رو که

.

ما درک میکنیم ، قابل تعریف نیست و کسی نمیتونه اونرو تعریف کنه.

.

هرچی هم درمورد وجود بحث کنیم ،بالاخره نمیتونیم اونرو تعریف کنیم.

.

تنها کاری که ما میتونیم بکنیم اینه که یه مقدار الفاظ رو تغییر بدیم تا فرد

.

بتونه مفهوم وجود رو توی ذهنش بهتر پیدا کنه. مثلا بگیم که وجود یعنی

.

هستی. این حرفی که ما میزنیم تعریف نیست بلکه معنا کردن لغته .

.

ببینید توی علم منطق برای تعریف هر چیزی ، یه راه مخصوصی اورده

.

شده که انسان بتونه براحتی هر چیزی رو تعریف دقیق و درست بکنه. بر

.

اساس قواعد و قوانین علم منطق نمیشه مفهوم وجود رو تعریف کرد.

.

چون ما هر چیزی رو که درک میکنیم، با وجود درک میکنیم. یعنی باید اون

.

چیز وجود داشته باشه تا ما درکش کنیم . اگر چیزی وجود نداشته باشه

.

قابل درک برای هیچ کس نیست. حتی موجودات تخیلی رو هم که ما درک

.

میکنیم ، اینها توی تخیل ما موجود هستند و ذهن ما میتونه وجود خیالی

.

اینها رو درک کنه. پس ما هر چیزی رو بخوایم درکش کنیم باید با وجود

.

درکش کنیم. قبل از در ک هر چیزی ما ابتدا میفهمیم که یک چیزی هست 

.

و بعدش میفهمیم که اون چیز ، چی هست. وجود قابل تعریف نیست برای

.

اینکه خود وجود معناش از همه چیز روشن تره و ما میدونیم که اگر بخوایم

.

یه چیزی رو تعریف کنیم باید از الفاظ روشن تر استفاده کنن در حالیکه

.

لفظی روشن تر از لفظ وجود ، نداریم. وقتی ما لفظی روشن تر از وجود

.

نداریم که بتونیم با اون الفاظ ، وجود رو تعریف کنیم، پس نمیتونیم وجود رو

.

تعریف کنیم. یکی دیگه از دلیلهایی رو که برای تعریف نا پذیری وجود میارن

.

، اینه که وجود یه مفهوم بدیهیه و مفاهیم بدیهی هم قابل تعریف نیستن

.

(بعضی از مسائل توی علم منطق بحث میشن که ما اینجا نمیتونیم اونا رو

.

توضیح بدیم و شما خودتون میتونید مراجعه کنید و ببینید . وقتی ما میگیم

.

که مفاهیم بدیهی قابل تعریف نیستند ، این حرف ما یک ادعای بدون دلیل

.

نیست بلکه توی علم منطق اثبات شده و اقایون اهل تحقیق میتونن برای

.

توضیح بیشترش به کتب منطق مراجعه کنن )

.

خب حالا معنا و مفهوم وجود رو فهمیدیم . ببینید تنها چیزی که توی

.

فلسفه لازم داریم، دقت کافی و عجله نکردنه. همین مطالب امروز رو باید

.

خیلی با دقت خوند و جمله به جمله اش رو درک کرد. اگر دوستانی به

.

فلسفه و تفکر علاقه دارند باید هر صفحه ای رو که ما توش مطلب فلسفی

.

میذاریم ، به دقت مطالعه و مرور کنن و روش فکر کنن تا ذهنشون بتونه

.

انشاالله ورزیدگی لازم رو برای درک مطالب عمیق فلسفی پیدا کنه. فعلا

.

برای امروز بسه. اگر سوالی داشتین بنده در خدمتم.

.

دعا به من و به همه دوستان یادتون نره.

.

بماند برای بعد.   





طبقه بندی: ..::فلسفه ۱::..، 

..::اشتراک گذاری مطلب.:..

اشتراک گذاری در بالاترین اشتراک گذاری در دنباله اشتراک گذاری در وی ویو اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در گوگل ریدر اشتراک گذاری در خوشمزه اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در فرندفید اشتراک گذاری در google buzz اشتراک گذاری در توییتر ایمیل کردن این مطلب

-:¦:- Weblog Themes By توحید و عرفان -:¦:-


Best Resolution => 1600 * 900


کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به سایت توحید و عرفان است | طراحی => توحید وعرفان