تبلیغات
توحید و عرفان - در نقد حرفهای یک عرفان ستیز ــ ۱

توحید و عرفان
 
وبگو | پلیر ساده و زیبای پخش آهنگ

متن جانشین


✿بی تو مهتاب شبی باز از آن كوچه گذشتم ✿ همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم ✿ شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم ✿ شدم آن عاشق دیوانه كه بودم ✿ در نهان خانه جانم گل یاد تو درخشید✿ باغ صد خاطره خندید✿ عطر صد خاطره پیچید ✿ یادم آمد كه شبی با هم از آن كوچه گذشتیم ✿پر گشودیم و در آن خلوت دل خواسته گشتیم ✿ ساعتی بر لب آن جوی نشستیم ✿ تو همه راز جهان ریخته در چشم سیاهت ✿ من همه محو تماشای نگاهت ✿ آسمان صاف و شب آرام ✿ یادم آید تو به من گفتی : از این عشق حذر كن ✿ لحظه ای چند بر این آب نظر كن ✿ آب ، آیینه عشق گذران است ✿ تو كه امروز نگاهت به نگاهی نگران است ✿ باش فردا كه دلت با دگران است ✿ تا فراموش كنی ، چندی از این شهر سفر كن ✿ با تو گفتم حذر از عشق ؟ ندانم ✿ سفر از پیش تو ؟ هرگز نتوانم ✿ روز اول كه دل من به تمنای تو پر زد ✿ چون كبوتر لب بام تو نشستم ✿ تو به من سنگ زدی ! من نه رمیدم نه گسستم ✿ باز گفتم كه تو صیادی و من آهوی دشتم ✿ تا به دام تو در افتم همه جا گشتم و گشتم ✿ حذر از عشق ندانم. سفر از پیش تو هرگز نتوانم ، نتوانم ✿ یادم آید كه دگر از تو جوابی نشنیدم✿ پای در دامن اندوه كشیدم ✿ نگسستم ، نرمیدم ✿ رفت در ظلمت غم آن شب و شبهای دگر هم ✿ نه گرفتی دگر از عاشق آزرده خبر هم ✿ نكنی از آن كوچه گذر هم ✿بی تو اما به چه حالی من از آن كوچه گذشتم✿

 
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 4 مهر 1386 توسط مهم نیست

(سلام: قصد داشتم که یه کم مطالب فلسفی براتون بنویسم که با دوستی اشنا

.

شدم و بنده رو به مطالعه کتابی امر فرمودند که در رد عرفان بود. بنده سابقا

.

کتاب رو مطالعه کرده بودم و لازم دیدم که جوابی به دوست بزرگوارم تقدیم

.

کنم. لیکن چون جوابش طولانی بود ، حیفم اومد که اونو توی وبلاگ نذارم .

.

شما میتونید نخونیدش و بنده رو از اینکه در امر گذاشتن مطلب جدید کوتاهی

.

کردم عفو بفرمایید. اسم کتاب هم سراب عرفان ، نوشته حسن میلانی هست .

.

اگر خواستید میتونید بگیرید و مطالعه کنید)

.

با سلام خدمت دوست عزیز جناب خادم الرضا: در ابتدا از توجه شما بسی

.

سپاسگزارم و از اینکه پاسخ مرا مستدل وبا تکیه بر منبع ارائه فرمودید و

.

مانند خیلیها به ادعای بی دلیل اکتفا نفرمودید. اولا در مورد مطلبی که در

.

مورد عاشق بودن همه انسانها اوردم، باید عرض کنم که خودتان اگر توجه

.

بفرمایید و برهان و توضیحاتی را که در متن اورده ام دقیقترملاحظه بفرمایید

.

جای اشکالی برای شما نمیماند. البته اگرشما بر مقدمات برهانی که اورده ام

.

اشکالی دارید، بفرمایید تا تصحیح نماییم . ثانیا کتابی را که شما به من معرفی

.

فرمودید مطالعه سطحی کردم چون که قبلا هم انرا مطالعه نموده بودم ا ما

.

دوست عزیز کتابی که شما معرفی فرمودید، منبع بسیار مناسبی

.

برای اثبات حقانیت عرفان است . در ان کتاب علی رغم زحمتی که کشیده

.

شده است ،تنها چیزی که اثبات میشود اینست است که علت مخالفت با اهل

.

عرفان دونکته بیشتر نیست . اول تعصب و دوم  نفهمیدنها یا کج فهمیها از

.

کلمات اهل عرفان . در ان کتاب بنده چیزی جز تهمت ناروا که منشاش

.

تعصب بی جاست و دیگری عدم برداشت صحیح از کلمات عرفا که منشاش

.

نداشتن استاد زبده در تبیین معارف عرفانی است ،چیزی نیافتم. نقد این کتاب

.

در حیطه این پاسخ کوتاه نمیگنجد والحق والانصاف میشود براین گفتارها

.

کتابها نگاشت. از هر اشکالی که در این کتاب امده میتوان کتابی مستقل در

.

جواب ان نوشت که خود عرفا سالها در پاسخ به این ایرادات بچه گانه

.

مخالفین اهل عرفان بر امده اند و عجیب اینست که اقایان مخالف طریق اهل

.

الله این پاسخها را نمیبینند و دائما به تکرار اشکالات نا پخته خود میپردازند.

.

بنده برای مثال تنها به یکی دو مورد از اشکالات مطرح شده در ان کتاب

.

میپردازم و مابقی را در طی دروسی که در وبلاگ ودر بحثهای اتی خواهم

.

اورد پاسخ خواهم داد . اولین اشکالی که بر اقایان اهل عرفان در کتاب

.

مذکور امده است ، اینست که عارفان حدوث اشیاء را قبول ندارند بلکه وجود

.

همه چیز را ازلی و ابدی میدانند. این حرف از ان تهمتهای سنگین است که

.

بر اهل عرفان وارد شده است . بله اقایان عرفا حدوث زمانی اشیاء مادی را

.

قبول ندارند ولی برای اشیاء هفت قسم حدوث دیگر را اثبات میکنند که

.

حدوث زمانی را تنها در موجودات زمانی و مکانی قائل هستند. اما برای

.

مجردات حدوث زمانی قائل نمیباشند ولی حدوث دهری و حدوث سرمدی و

.

حدوث ذاتی و ... را برای انها اثبات میکنند. واین حرف عرفا هم برمبنای

.

قویم حکمت متعالیه و فلسفه مشایی و برهانهای بدون خدشه اثبات گردیده

.

است. نمیدانم این اقایان ، مطالب فراوان عرفا را درمورد اسرار خلقت عالم

.

را ندیده اند؟؟؟؟؟ گاهی اوقات انسان شک میکند که اینها حتی یک کتاب

.

عرفانی را هم ندیده اند که اینچنین اشکالاتی میکنند. بگذریم. از دیگر

.

اشکالات ایشان ، برمساله اعیان ثابته است که(اهل فلسفه وعرفان در پی این

.

عقیده که اشیا را متولد از ذات خدا و پدید امده ازحقیقت هستی اومى پندارند،

.

به ناچار پذیرفته اند كه همه چیز قبل از تولّد و ظهور، در وجود خداوند

.

ثابت و نهان بوده است و آنها را «اعیان ثابته» و «ماهیات» ـ یعنى حقایقى

.

كه در ذات خدا ازلا ثابت بوده و سپس از آنجا بیرون آمده و ظهور

.

كرده اند ـ مى نامند و مى گویند ثابت، چیزى است كه نه موجود است و نه

.

معدوم!در باب این سخن، باید تأمل كرد كه چگونه مى توان ارتفاع نقیضین

.

را ممكن دانست و باور داشت كه یك چیز نه موجود باشد و نه معدوم؟)  این

.

حرف ایشان نیز خنده دار به نظر میرسد . ایشان هنوز نتوانسته بین ثابتات

.

ازلیه که گروهی از متکلمین معتزلی به ان قائلند و بین اعیان ثابته در عرفان

.

تفاوت بگذارد و بسی ناشیانه در تعریف اعیان ثابته ، بحث از ثابتات ازلیه

.

کرده است . خود اهل عرفان در کتبشان فریاد کرده اند که بحث اعیان ثابته

.

را با بحث ثابتات ازلیه متکلمین اشتباه نفرمایید. واین اشکالاتی را که اورده

.

است ،خود اهل عرفان بر متکلمین وارد کرده اند و حال این اقایان مخالف

.

عرفان اشکالات خود اهل عرفان را بر نظریه ثابتات ازلیه برداشته و به

.

اعیان ثابته وارد کرده اند . این نشان میدهد که هنوز فرق بین اعیان ثابته و

.

ثابتات ازلیه را نمیدانند . چگونه کسانی که از مبانی عرفان هنوز معنای

.

اعیان ثابته را نفهمیده اند منتقد عرفان شده اند و بر اهل عرفان اشکالات به

.

این خنده داری میکنند؟ (ادامه در ارسال بعدی)





طبقه بندی: ..::مباحثات ۱::..، 

..::اشتراک گذاری مطلب.:..

اشتراک گذاری در بالاترین اشتراک گذاری در دنباله اشتراک گذاری در وی ویو اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در گوگل ریدر اشتراک گذاری در خوشمزه اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در فرندفید اشتراک گذاری در google buzz اشتراک گذاری در توییتر ایمیل کردن این مطلب

-:¦:- Weblog Themes By توحید و عرفان -:¦:-


Best Resolution => 1600 * 900


کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به سایت توحید و عرفان است | طراحی => توحید وعرفان