تبلیغات
توحید و عرفان - مبا حثه با یک دوست ۱

توحید و عرفان
 
وبگو | پلیر ساده و زیبای پخش آهنگ

متن جانشین


✿بی تو مهتاب شبی باز از آن كوچه گذشتم ✿ همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم ✿ شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم ✿ شدم آن عاشق دیوانه كه بودم ✿ در نهان خانه جانم گل یاد تو درخشید✿ باغ صد خاطره خندید✿ عطر صد خاطره پیچید ✿ یادم آمد كه شبی با هم از آن كوچه گذشتیم ✿پر گشودیم و در آن خلوت دل خواسته گشتیم ✿ ساعتی بر لب آن جوی نشستیم ✿ تو همه راز جهان ریخته در چشم سیاهت ✿ من همه محو تماشای نگاهت ✿ آسمان صاف و شب آرام ✿ یادم آید تو به من گفتی : از این عشق حذر كن ✿ لحظه ای چند بر این آب نظر كن ✿ آب ، آیینه عشق گذران است ✿ تو كه امروز نگاهت به نگاهی نگران است ✿ باش فردا كه دلت با دگران است ✿ تا فراموش كنی ، چندی از این شهر سفر كن ✿ با تو گفتم حذر از عشق ؟ ندانم ✿ سفر از پیش تو ؟ هرگز نتوانم ✿ روز اول كه دل من به تمنای تو پر زد ✿ چون كبوتر لب بام تو نشستم ✿ تو به من سنگ زدی ! من نه رمیدم نه گسستم ✿ باز گفتم كه تو صیادی و من آهوی دشتم ✿ تا به دام تو در افتم همه جا گشتم و گشتم ✿ حذر از عشق ندانم. سفر از پیش تو هرگز نتوانم ، نتوانم ✿ یادم آید كه دگر از تو جوابی نشنیدم✿ پای در دامن اندوه كشیدم ✿ نگسستم ، نرمیدم ✿ رفت در ظلمت غم آن شب و شبهای دگر هم ✿ نه گرفتی دگر از عاشق آزرده خبر هم ✿ نكنی از آن كوچه گذر هم ✿بی تو اما به چه حالی من از آن كوچه گذشتم✿

 
نوشته شده در تاریخ جمعه 6 مهر 1386 توسط مهم نیست

سلام: توی شب و روزهای عجیب و غریبی به سر میبریم. فقط بگم که باید

.

قدر بدونیم . داره لحظاتش از دستمون میره و ما بیخبرانیم. خب مدتیه که

.

از اسرار عبادات و فلسفه چیزی ننوشتم. دوستی پیدا کردم که الحمد لله

.

اهل علم و فضل هستن و مباحثاتی باما داشتن. بنده جدا حیفم میاد که

.

مباحثات رو توی وبلاگ نذارم. اخه خیلی روشون وقت گذاشتم و  متاسفانه

.

از نوشتن مطالب جدید جاموندم . البته این مباحثات برای بقیه

.

هم تقریبا مفیده. در نقد هایی که به توی دوتا ارسال قبلی خوندید ٬ استاد

.

بزرگوار یه اشکالاتی فرمودن که متنش اینه:

.

(دوست عزیز ، ذکر چند نکته ضروریست :
.
1
- اینکه شما دائما بجای پاسخ به پرسشهای ایشان ، ایشان را متهم کنید

.

به ندانستن ، یک مورد مثلا همین وحدت وجود را مطرح کرده و پاسخ دهید

.

به نقدهای ایشان. (نه اینکه مجددا شروع به تعریف وحدت وجود از ماحی

.

الدین اعرابی و ملاصدرا و محمد حسین طهرانی و حسین قمشه ای

.

بپردازید)
.

مطمئن باشید فقط شما نیستید که مطالعات عرفانی داشته اید ، شاید

.

برخی مخالفین هم عمری بر سر این کار گذاشته باشند و صرف تهمت

.

کارساز نیست ، از همه سنگینتر اینکه فرمودید ایشان رسم امانتداری در

.

قول را رعایت نمیکند (در حالیکه گاهی حتی نوشته این مطلب از چاپ اول

.

فلان کتابه و در چاپهای بعد حذف شده)
.

تهمتهایی مثل اینکه طرف فلان مساله را اصلا نمیداند و درک نمیکند

.

همیشه اولین تهمتی است که به مخالفان این وادی زده میشود ،
.

مثلا همین بحث اینکه ایشان معنای مظهریت و عینیت را نفهمیده و ... ،

.

نخیر ، باید عرض کنم که این یه تهمته
.

و در کتاب «وحدت یا توحید» میتوانید نقدهای ایشان را بر کتاب های آقای

.

حسن زاده (از جمله «عارف و حکیم چه میگوید» و «ذکر و ذاکر و مذکور»

.

و «الهی نامه» و ...) ببینید.
.

فکر نکنید شما این مفاهیم را کاملا درک کرده اید و هر فرد مخالف نه ، نه

.

کمی آهسته تر بروید.
.
2- من از شما پاسخ به یک سوال را در درخواست های قبلی داشتم که

.

جوابشو هنوز ندیدم :
.

این روش عرفا در کجای شرع توصیه شده ؟ بلکه برعکس مگر از تفکر و

.

تعمق در ذات خدا نهی نشده ، پس چرا ملاصدرا به آن میبالد ؟ چرا سخنان

.

عرفا در ابواب مختلف مخالف اکید با قرآن و نص روایات دارد ؟
.

این حدیث معروف! «من عرف نفسه فقد عرف ربه» آیا سند معتبری دارد ؟

.

(سند معتبر از نظر علم رجال)

.

اینکه گفتید هر کی از این حدیث استفاده وحدت وجودی کرده خطا رفته

.

باید عرض کنم که ابن عربی در فصوص میگه : «من عرف نفسه بهذه

.

المعرفة فقد عرف ربّه، فإنّه على صورة خلقه، بل هو عین هویّته

.

وحقیقته»!!!!
.

*تمام اینا یه طرف این حرف (که مختص به خودمه) یه طرف :
.

در ج2 کافی داریم که امیر مومنان میگه «الكفر علی أربع دعائم: علی

.

التعمق… فمن تَعَمِّقَ لم یُنِبْ إلی الحق ، كفر بر چهار ستون پایدار است:

.

بر تعمق… پس آن كه تعمق كرد به حق باز نگشت.»
.

در آیه 159 و 160 سوره صافات میخوانیم : «سبحان الله عما یصفون الا

.

عبادالله المخلصین» : منزه است خدا از آنچه وصف می کنند مگر مخلصین
.
هیچ شیعه ای شک ندارد که «مخلصین» با توجه به سایر آیت قرآن (و

.

تفسیر المیزان و تسنیم که فرمودید مربوط به اساتید زبان فهم و کارکشته!

.

است) منظور وجود مقدس چهارده نور معصوم هستند. علیهم سلام الله.
.

خب وقتی اینقدر صریح داریم که ، دیگه امثال کسانی که مثل استاذ های

.

شما ، این وسط چه کاره اند ؟ چرا به توصیف و تعمق و ... درباره خدا

.

پرداختند ؟ مسلما طبق نص فوق از قرآن ، خداوند از تمام اوصافی که آنها

.

بگویند ، منزه است.
.

از این گذشته در احادیثی نیز صریحا داریم كه از تعمق در صفات خدا هم

.

نهی شده و ترك كنندگان این نوع تعمق را مدح و تحسین نموده و آن ها را

.

راسخان در علم معرفی می كنه.
.
(توجه شود که احادیثی که به آن استناد میشود مثل بعض احادیث

.

دستاویز عرفا ، از قرن خاصی ! به یکباره ظاهر نشده اند و همه

.

شناسنامه دار و بقولی ؛ پدر و مادر دار هستن!!!)
.
3
- اینکه شما بگویید فلان علمای بزرگ و حدیث شناس! (لازم به ذکر است

.

که نام بردن شما از بعض مفسرین به عنوان «محدث بزرگ شیعه» و

.

تجلیل از سند شناسی ایشان ، برام تعجب داشت) در این طریق بوده اند و

.

استاد این طریق ،
.

من هم در جواب میگویم : خب برخی بزرگان سابق که در زیر نام میبرم ،

.

از مخالفین معتقدین به «وحدت وجود» و حتی کافر دانستن آنان هستند ،

.

که افرادی که نام بردید در مقابل افراد زیر قابل قیاس نیستند :
.

علامه حلی ، علامه مجلسی ، علامه خوئی ، شیخ حرّ عاملی ، شیخ

.

جعفر کاشف الغطاء ، علامه بهبهانی ، آیةالله حجّت كوه كمره‏اى ، آیةالله

.

أبوالحسن اصفهانى ، آیةالله بروجردی ، آیةالله گلپایگانى و مرعشی

.

نجفى و ....
.

آقا من نفهمیده ام ، نویسنده کتاب مذکور نفهمیده ، اینها هم نفهمیده اند ؟

.

شما به آنها نام بردید من هم در مقابل از اینها.
.
مثلا به عنوان نمونه علامه خویى ـ مؤلف كتاب "منهاج البراعه در شرح نهج

.

البلاغه" ـ بعد از نقل مطالبى از «ابن‏عربى» و «شارح قیصرى» در باب

.

«فص نوحى» مى‏فرمایند :
.
هذا محصّل كلام هذین الرجسیین النجسین النحسین، وكم لهما فی

.

الكتاب المذكور من هذا النمط والاسلوب، فلینظر المؤمن الكیس البصر إلى

.

أنهما كیف موّها الباطل بصورة الحق وأوّلا كلام اللّه‏ تعالى بآرائهم الفاسدة

.

وأحلامهم الكاسده على طبق عقایدهم الباطلة، وقد قال النبی

.

صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم المختار: من فسّر القرآن برأیه فلیتبوّء مقعده من

.

النّار
.
دعا در باب هدایت خواستید ، عرض میکنم :
.
خدا من و شما رو هدایت کنه
.
غفرالله لنا و لکم فی هذا الشهر العظیم

.

Http://ala.Mihanblog.com )
.
پاسخ بنده هم ایناست که توی چند تا ارسال میذارمشون.
..............................................................................................................
خدمت شما دوست عزیز و گرامی سلام عرض مینمایم: در پاسخ به نکاتی
.
که ذکر فرمودید باید عرض کنم که اولا دوست عزیز خدا میداند که بنده
.
ادعای دانستن ندارم و اشکالاتی که از اقایان ذکر میکنم نه به جهت اظهار
.
دانستن خود است بلکه با اشنایی که با عرفان اسلامی دارم دریافته ام که
.
سخن عرفا اینگونه که تفسیر مینمایند نمیباشد. حالا جنابعالی به بنده
.
فرموده اید که مساله وحدت وجود یا هر مساله دیگری را که در کتاب
.
مطرح کرده اند بیاورم و به نقد های ایشان پاسخ دهم . حتما میدانید که
.
مساله بزرگی مثل وحدت وجود ویا مسائل سنگین عرفانی مقدماتی دارد
.
که باید طی شود. اساتید بزرگ علم عرفان اسلامی پس از 15 سال تدریس
.
کتب فلسفی انگاه اولین کتاب عرفان نظری را باز کرده و تدریس مینمایند و
.
برای بنده تعجب اور است که شما که با این علوم اشنایی دارید چگونه این
.
مطلب را میفرمایید. قصد ما در وبلاگ غیر از این نیست که این مسائل را به
.
ترتیب و با ذکر مقدماتش مطرح کنیم و نقدهای جنابعالی و مخالفین را هم
.
در مباحث مربوط به خود مطرح مینماییم. حالا باز هم اگر شما میخواهید به
.
صورت مشخص دست بر بزرگترین اشکالی که بر عرفا گرفته اند بگذارید تا
.
بنده انرا برای شما باز کنم. ولی اینکه بگویید وحدت وجود را بیاورم و
.
بررسی کنم و رفع اشکال ،خودتان میدانید که کار طولانی است و در این
.
پرسش و پاسخ ما نمیگنجد.




طبقه بندی: ..::مباحثات ۱::..، 

..::اشتراک گذاری مطلب.:..

اشتراک گذاری در بالاترین اشتراک گذاری در دنباله اشتراک گذاری در وی ویو اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در گوگل ریدر اشتراک گذاری در خوشمزه اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در فرندفید اشتراک گذاری در google buzz اشتراک گذاری در توییتر ایمیل کردن این مطلب

-:¦:- Weblog Themes By توحید و عرفان -:¦:-


Best Resolution => 1600 * 900


کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به سایت توحید و عرفان است | طراحی => توحید وعرفان