تبلیغات
توحید و عرفان - فلسفه ۶-- اشتراک وجود ۱

توحید و عرفان
 
وبگو | پلیر ساده و زیبای پخش آهنگ

متن جانشین


✿بی تو مهتاب شبی باز از آن كوچه گذشتم ✿ همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم ✿ شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم ✿ شدم آن عاشق دیوانه كه بودم ✿ در نهان خانه جانم گل یاد تو درخشید✿ باغ صد خاطره خندید✿ عطر صد خاطره پیچید ✿ یادم آمد كه شبی با هم از آن كوچه گذشتیم ✿پر گشودیم و در آن خلوت دل خواسته گشتیم ✿ ساعتی بر لب آن جوی نشستیم ✿ تو همه راز جهان ریخته در چشم سیاهت ✿ من همه محو تماشای نگاهت ✿ آسمان صاف و شب آرام ✿ یادم آید تو به من گفتی : از این عشق حذر كن ✿ لحظه ای چند بر این آب نظر كن ✿ آب ، آیینه عشق گذران است ✿ تو كه امروز نگاهت به نگاهی نگران است ✿ باش فردا كه دلت با دگران است ✿ تا فراموش كنی ، چندی از این شهر سفر كن ✿ با تو گفتم حذر از عشق ؟ ندانم ✿ سفر از پیش تو ؟ هرگز نتوانم ✿ روز اول كه دل من به تمنای تو پر زد ✿ چون كبوتر لب بام تو نشستم ✿ تو به من سنگ زدی ! من نه رمیدم نه گسستم ✿ باز گفتم كه تو صیادی و من آهوی دشتم ✿ تا به دام تو در افتم همه جا گشتم و گشتم ✿ حذر از عشق ندانم. سفر از پیش تو هرگز نتوانم ، نتوانم ✿ یادم آید كه دگر از تو جوابی نشنیدم✿ پای در دامن اندوه كشیدم ✿ نگسستم ، نرمیدم ✿ رفت در ظلمت غم آن شب و شبهای دگر هم ✿ نه گرفتی دگر از عاشق آزرده خبر هم ✿ نكنی از آن كوچه گذر هم ✿بی تو اما به چه حالی من از آن كوچه گذشتم✿

 
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 3 آبان 1386 توسط مهم نیست

باز هم سلام: امروز میخوایم در مورد یه بحث کلیدی و خیلی مهم فلسفی

.

با هم صحبت کنیم. این بحث خیلی اسونه و خیلی واضحه ولی در عین

.

حال خیلی مهمه . خب گفتیم که  ما از  هر چیزی که در خارج از

.

ذهن پیدا میشه ، دوتا مفهوم درک میکنیم. یه وجود و یه ماهیت . بعد بیان

.

شد که چون ما در خارج از ذهن یه چیز بیشتر نمیبینیم ولی در ذهن دوتا

.

چیز درک میکنیم ، نا چارا باید یکی از این دو مفهومی که ما درک میکنیم

.

اصیل باشه و یکی دیگه اش اعتباری و انتزاع ذهنی . بیان شد که اون

.

چیزی که اصیله وجوده و ماهیت اعتباریه. یعنی اون چیزی که در خارج از

.

ذهن تحقق داره انسان و درخت و سنگ و چوب و ... نیست . بلکه وجود

.

انسان ، وجود درخت ، وجود سنگ  ، وجود  چوب و ... هست که در خارج از

.

ذهن اصالت داره و متحقق هست. حالا اگر بیای توی عوام بگی که اقا

.

شما اون چیزایی رو که موجود میدونید ، همش اعتباریه و اصالت نداره و

.

در عالم خارج از ذهن ، سنگ و چوب و انسان و ... وجود نداره بلکه اینها

.

همه اعتباری هست ، دستشون رو میذارن روی دلشون و قاه قاه به شما

.

میخندن.  حالا خر بیار و باقالی بار کن . شروع کن به اقا بفهمون که وجود

.

سنگ ، وجود انسان ، وجود دخت و...  در خارج از ذهن متحققه . اگر

.

سنگی هم در خارج متحقق باشه ، تحققش مال خودش نیست و به خاطر

.

وجوده که یه تحققی پیدا میکنه. اصلا  مفاهیمی مانند انسان و سنگ و ...

.

همه حد و کرانه وجودند و بحثهایی رو که دنبال کردیم. پس بهتره که با

.

افرادی که اهل فن نیستند و از مباحث فلسفی چیزی نمیفهمند ، اصلا

.

صحبتی توی این زمینه ها نکنیم. خب بحث جدید امروز ما ، اسمش

.

اشتراک وجوده. ببینید: توی علم منطق میگن که مفاهیمی که ما درک

.

میکنیم ، بعضیهاشون مشترک لفظی هستند و بعضیهاشون مشترک

.

معنوی . حالا باید این دوتا واژه رو بیشتر توضیح بدیم.

.

مشترک لفظی

.

به مفاهیمی که با همدیگه تفاوت دارند ولی یه لفظ برای

.

اونا به کار میره میگن مشترک لفظی . مثلا لفظ شیر. شیر در زبان فارسی

.

یه لفظه که چند معنای متفاوت داره. شیر یه جا به معنای حیوانی که

.

انسان رو میخوره به کار میره . یه جا به معنای مایعی که انسان اونرو

.

میخوره به کار میره . یه جا به معنای شیر ابی به کار میره و... بالاخره

.

کلمه شیر در زبان فارسی یه کلمه ای هست که مشترک لفظی است .

.

یعنی در هر جا که بکار میره معانی متفاوتی داره ولی در لفظ با هم شریک

.

هستند . شیر بیشه و شیر پاکتی و شیر ابی اینها با هم مشترک لفظی

.

هستند. یعنی هیچ جنبه اشتراکی با هم ندارند جز در لفظشون . در لغط

.

عربی ، برای کلمه عین هفتاد معنی اوردند . یه جا معنای چشم میده . یا

.

جا معنای چشمه میده . یه جا معنای عینیت میده. یه جا معنای خارجیت

.

میده (کفتیم که فلاسفه به عالم خارج از ذهن میگن عین) و... . حالا در

.

زبان عربی بین چشمه و چشم و خارجیت و عینیت و ... هیچ جنبه

.

مشابهتی نیست مگر در لفظ . یعنی تنها لفظ اینها با هم مشترکه . برای

.

همه این معانی لفظ عین به کار میره . این معنای مشترک لفظی است .

.

مشترک معنوی

.

گاهی اوقات هست که که یک لفظی بر اشیاء گوناگونی

.

صدق میکنه که توی همه اون اشیاء ، به یک معنا به کار میره. مثلا کلمه

.

حیوان . ما به گاو میگیم حیوان. به گوسفند میگیم حیوان به شتر میگیم

.

حیوان و ... . کلمه و مفهوم حیوان ، در همه جا به یک معنا به کار میره .

.

اینطور نیست که وقتی به گاو میگیم حیوان و به گوسفند هم میگیم حیوان

.

، از این لفظ دوتا معنای جدا گونه بفهمیم . گاو حیوانه و گوسفند هم

.

حیوانه و حیوانیت در هر دومورد ، به یه معنا به کار میره . کلمه حیوان رو

.

که در جاهای مختلف بکار میره ولی معنای واحدی داره ، بهش میگن

.

مشترک معنوی . یعنی این کلمه جاهای مختلفی بکار میره ولی یه معنا

.

بیشتر نداره . اما مشترک لفظی جاهای متفاوتی به کار میره و در هر جا

.

یه معنای جدا گونه میده. اشتراک شیر پاکتی با شیر بیشه با شیر ابی ،

.

تنها در لفظ شیره . پس شیر یه کلمه هست که مشترک لفظی است . اما

.

کلمه حیوان در هرجا به کار میره تنها یه معنا بیشتر نمیده. هر چند که در

.

جاهای مختلفی بکار بره .

.

حالا که ایندو معنا رو فهمیدیم ، میخوایم بدونیم که ایا مفهوم وجود ،

.

مشترک معنویه (یعنی وقتی ما میگیم که انسان موجود است . حیوان

.

موجود است . سنگ موجود است و...  ایا در همه این موارد ، وجود تنها یه

.

معنا داره ) یا اینکه مشترک لفظیه ( یعنی وقتی میگیم سنگ موجود

.

است  و میگیم انسان موجود است ، ما از کلمه وجود در جمله اول یه

.

معنایی میفهمیم که با کلمه وجود در جمله دوم متفاوته)  .

.

خب بحث رو همینجا ختمش میکنم. یه کم فکر کنید ببینید که وجود

.

مشترک لفظیه یا معنوی. توی درس بعد ، برهان میاریم و بررسی میکنیم

.

که وجود مشترک لفظیه یا معنوی .

.

البته فکر نکنید که این بحث یه بحث تفننی و به درد نخوری هست . بلکه

.

برعکس خیلی مهمه . اهمیت این بحث رو توی دو سه درس اینده

.

میفهمید. پس خوب بهش دقت کنید.

.

بماند برای بعد.





طبقه بندی: ..::فلسفه ۱::..، 

..::اشتراک گذاری مطلب.:..

اشتراک گذاری در بالاترین اشتراک گذاری در دنباله اشتراک گذاری در وی ویو اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در گوگل ریدر اشتراک گذاری در خوشمزه اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در فرندفید اشتراک گذاری در google buzz اشتراک گذاری در توییتر ایمیل کردن این مطلب

-:¦:- Weblog Themes By توحید و عرفان -:¦:-


Best Resolution => 1600 * 900


کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به سایت توحید و عرفان است | طراحی => توحید وعرفان