تبلیغات
توحید و عرفان - فلسفه۸-- وحدت وجود۱

توحید و عرفان
 
وبگو | پلیر ساده و زیبای پخش آهنگ

متن جانشین


✿بی تو مهتاب شبی باز از آن كوچه گذشتم ✿ همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم ✿ شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم ✿ شدم آن عاشق دیوانه كه بودم ✿ در نهان خانه جانم گل یاد تو درخشید✿ باغ صد خاطره خندید✿ عطر صد خاطره پیچید ✿ یادم آمد كه شبی با هم از آن كوچه گذشتیم ✿پر گشودیم و در آن خلوت دل خواسته گشتیم ✿ ساعتی بر لب آن جوی نشستیم ✿ تو همه راز جهان ریخته در چشم سیاهت ✿ من همه محو تماشای نگاهت ✿ آسمان صاف و شب آرام ✿ یادم آید تو به من گفتی : از این عشق حذر كن ✿ لحظه ای چند بر این آب نظر كن ✿ آب ، آیینه عشق گذران است ✿ تو كه امروز نگاهت به نگاهی نگران است ✿ باش فردا كه دلت با دگران است ✿ تا فراموش كنی ، چندی از این شهر سفر كن ✿ با تو گفتم حذر از عشق ؟ ندانم ✿ سفر از پیش تو ؟ هرگز نتوانم ✿ روز اول كه دل من به تمنای تو پر زد ✿ چون كبوتر لب بام تو نشستم ✿ تو به من سنگ زدی ! من نه رمیدم نه گسستم ✿ باز گفتم كه تو صیادی و من آهوی دشتم ✿ تا به دام تو در افتم همه جا گشتم و گشتم ✿ حذر از عشق ندانم. سفر از پیش تو هرگز نتوانم ، نتوانم ✿ یادم آید كه دگر از تو جوابی نشنیدم✿ پای در دامن اندوه كشیدم ✿ نگسستم ، نرمیدم ✿ رفت در ظلمت غم آن شب و شبهای دگر هم ✿ نه گرفتی دگر از عاشق آزرده خبر هم ✿ نكنی از آن كوچه گذر هم ✿بی تو اما به چه حالی من از آن كوچه گذشتم✿

 
نوشته شده در تاریخ شنبه 12 آبان 1386 توسط مهم نیست

سلام: امروز ، سلسله مباحث فلسفی ما به بحث وحدت وجود رسیده. این

.

بحث وحدت وجود یه بحث جنجالی هست که مورد دعوا و نزاعهای زیادی

.

از طرف گروههای مختلف قرار گرفته . عمده مساله اینه که اقایون منکر

.

وحدت وجود یا به اندازه همین مقدار هفت هشت تا درس فلسفه که گفتیم

.

، به خودشون زحمت تحقیق در علم فلسفه و سیر عقلی رو ندادند و تا

.

کلمه وحدت وجود رو شنیدند ، شروع به دعوا و نزاع کردند و حکم به کفر و

.

مخالفت صریح با عقل و نقل و امثالهم دادند ، یا اینکه به اعتبار عقل شک

.

دارند. چون عقل جای شکی برای این مساله نمیذاره. فلذا بعضیها که مایل

.

نیستم اسمشون رو ببرم ، حتی خوندن فلسفه رو هم کفر دونستند و

.

فلاسفه رو کافر بیان کردند. اخه شنیدن لفظ وحدت وجود ، این توهم رو

.

توی ذهن ادم ایجاد میکنه که همه وجودات یه چیز هستند. واقایون مخالف

.

مباحث فلسفی میگن که اینها (فلاسفه و عرفا) قائلند به اینکه همه چیز

.

خداست و ... . اول بگم که هیچ فیلسوف یا عارفی اینجوری حرف نمیزنه و

.

نمیگه که همه چیز خداست . حالا یواش یواش بحثها رو مطرح میکنیم تا

.

روشن بشه که حرف چه معنایی داره. وببینیم که ایا عقل چیزی غیر از

.

وحدت وجود میتونه اثبات کنه یا نه . و ببینیم که ایا این حرف کفره یا نه . و

.

ببینیم که تهمتهایی که متوجه اقایون هست صحیحه یانه. ما که با کسی

.

دعوا نداریم و دنبال فهم حقیقتیم . شکی نداریم که یه سری کثرتهایی توی

.

عالم وجود داره. الان بنده دارم مینویسم و شما دارید میخونید و کلمات

.

کثیر و مختلفی هست و ... . اینها رو که نمیشه انکار کرد. اگر وحدت وجود

.

اثبات بشه که اونوقت فیلسوف یا عارف باید بیاد و جواب بده که پس این

.

کثرات که من و شما و سنگ و درخت و ملائک و... باشند ، چه جوری

.

توجیه میشن . اگر هم که کثرت وجود اثبات بشه ، اونوقت باید توجیه بشه

.

که اون وحدتی که عقل اثباتش میکنه چیه .  اگر اقایون یه چند صباحی

.

تحمل بفرمایند مسائل و سوالات مربوطه به این بحث براشون کاملا حل

.

میشه. سیر عقلی فیلسوف ، میگه که وجود واحده . سیر شهودی عارف

.

هم میگه که وجود واحده . اما بین این دوتا تعبیر عارف و فیلسوف

.

تفاوتهای مبنایی زیادی هست که مجال برای بیانش نیست . میدونید که

.

فهم مطالب عرفان نظری متوقف بر فهم یه دوره مسائل فلسفی هست .

.

عارف یه مشهودی داره و برای شناخت حقایق و اسرار عالم ، روش

.

شهود رو پیش میگیره . اما وقتی که عارف یه حرفی میزنه و میگه که من

.

اینگونه شهود کرده ام ، برای سایر افراد یقین اور نیست . باید به عارف

.

گفت که شما شهود کردی ولی برای بنده که فعلا اهل شهود نیستم باید

.

حرفت رو براش دلیل معتبر عقلی بیاری. لذا جهان بینی عرفانی که از

.

شهود بدست میاد ، به وسیله خیلی از عرفا به روش برهانی تنظیم شده .

.

یعنی عارف ، مشهودش را برای فیلسوف ،معقول میکند. لذا چونکه عارف

.

در برهانی کردن مطالبش ، با فیلسوف طرفه، نا چا ره که به زبان فیلسوف

.

حرف بزنه . لذا اگر کسی زبان فلسفی و مطالب فلسفی رو بلد نباشه

.

نمیتونه عرفان نظری بخونه . چون نمیفهمه. از سوی دیگه چون مطالب

.

عرفانی فوق العاده سنگین و شریف و عرشی هست و از اونجایی که

.

عارف میخواد شهودش رو برهانی بکنه ، لذا  فکر و عقل که فهمیدن زبان

.

شهود براش خیلی مشکله ، برای درک معانی عرفانی باید خیلی ورزیده

.

شده باشه . لذا باید که قبل از مطالعه عرفان نظری ، فلسفه رو خوب

.

فهمید تا ذهن بتونه در اثر ورزش فکری ، مطالب عرفانی رو خوب درک

.

کنه . حالا اینو میخوام بگم که ما چون تا حالا از مبانی عرفان نظری

.

صحبتی نکردیم ، متاسفانه نمیتونیم وحدت وجود عرفانی رو اینجا پیاده

.

کنیم. البته معناش رو براتون میگم و مشخص میکنیم که منظورشون چیه

.

ولی بحث تفصیلی رو باید به مباحث عرفان نظری موکول کرد . ما باید یه

.

مقداری در فلسفه جلو بریم و ذهنمون رو اماده کنیم تا انشاالله بعدا به

.

مباحث عرفان نظری هم برسیم . البته این فلسفه ای که ما اینجا داریم

.

ازش بحث میکنیم ، فلسفه صدرایی و حکمت متعالیه هست که خیلی

.

خیلی به عرفان نزدیکه .

.

یه جریانی رو علامه حسن زاده توی رساله لقاءالله میفرمایند که ذکرش

.

خالی از لطف نیست . ایشون میفرمایند که: نقله که یک حکیمی(فلسفه

.

رو توی اسلام بهش میگن حکمت ) شخص زاهد و پارسایی رو دید که

.

تسبیحی توی دستش بود و یک یه یک حکما رو نام میبرد و لعن میکرد.

.

حکیم از اون پرسید که : چرا اینها رو لعن میکنی و چی شده که اینها رو

.

مستحق لعن میدونی. زاهد جواب داد که: انها قائل به وحدت واجب الوجود

.

هستند Smiley Smiley.  حکیم خیلی خندش گرفت و گفت :خب دوست عزیز من

.

هم قائل به وحدت واجب الوجود هستم .  زاهد به خشم امد و گفت :

.

اسمت چیست؟Smiley حکیم جواب داد که: فلان . زاهد هم خیلی سریع

.

تسبیحش رو بدست گرفت و گفت: الهم العن فلاناSmiley.

.

البته این ممکنه یه داستان باشه و یه تمثیل باشه ولی حرف حقی

.

هست . اخه خیلی از این افرادی که به این مسائل اشکال میکنند ، هنوز

.

فرق بین وجود و واجب الوجود رو نمیدونند. بنده با اینگونه افراد

.

برخوردهای زیادی داشتم. تا بهشون میگی که اقا برهن داریم . عقل

.

اینجوری میگه و... زود میگه که کفره و مخالف قرانه و عقل شما معیوبه

.

و ...  بالاخره اصلا حرفشو نزن اخه اقای فلانی گفته که اینها کافرند و این

.

حرف هم کفره و ... . به خدا قسم که اگر ازشون بپرسی که فرق بین

.

عقل و وهم چیه نمیدونند . البته در بین اونها افراد اهل تحقیق هستند که

.

مسائل دیگه ای باعث مخالفتشون میشه که فعلا موضوع بحث ما نیست.

.

در هر صورت اینو میخوام بگم که اول حرف رو باید فهمید ، بعدش اشکال

.

کرد. نه اینکه تا لفظ رو شنیدیم سریع برای خودمون یه توجیهاتی بکنیم و

.

یه سری اشکالات مطرح کنیم و زود برچسب کفر و الحاد بزنیم و ... و جلو

.

هر گونه حرفی رو ببندیم که اقا حرفشو نزن که کافر میشی. حرف اینه که

.

عزیزم حرف رو گوش کن و بفهم بعدش اگر اشکالی داشتی باید جواب داد.

.

خب ادامه مباحث میمونه برای درسهای بعدی . دعامون کنید و

.

فراموشمون نفرمایید.

.

بمانید برای بعد .





طبقه بندی: ..::فلسفه ۱::..، 

..::اشتراک گذاری مطلب.:..

اشتراک گذاری در بالاترین اشتراک گذاری در دنباله اشتراک گذاری در وی ویو اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در گوگل ریدر اشتراک گذاری در خوشمزه اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در فرندفید اشتراک گذاری در google buzz اشتراک گذاری در توییتر ایمیل کردن این مطلب

-:¦:- Weblog Themes By توحید و عرفان -:¦:-


Best Resolution => 1600 * 900


کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به سایت توحید و عرفان است | طراحی => توحید وعرفان