تبلیغات
توحید و عرفان - در نقد برخی شبهات مطرح شده در یک وب

توحید و عرفان
 
وبگو | پلیر ساده و زیبای پخش آهنگ

متن جانشین


✿بی تو مهتاب شبی باز از آن كوچه گذشتم ✿ همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم ✿ شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم ✿ شدم آن عاشق دیوانه كه بودم ✿ در نهان خانه جانم گل یاد تو درخشید✿ باغ صد خاطره خندید✿ عطر صد خاطره پیچید ✿ یادم آمد كه شبی با هم از آن كوچه گذشتیم ✿پر گشودیم و در آن خلوت دل خواسته گشتیم ✿ ساعتی بر لب آن جوی نشستیم ✿ تو همه راز جهان ریخته در چشم سیاهت ✿ من همه محو تماشای نگاهت ✿ آسمان صاف و شب آرام ✿ یادم آید تو به من گفتی : از این عشق حذر كن ✿ لحظه ای چند بر این آب نظر كن ✿ آب ، آیینه عشق گذران است ✿ تو كه امروز نگاهت به نگاهی نگران است ✿ باش فردا كه دلت با دگران است ✿ تا فراموش كنی ، چندی از این شهر سفر كن ✿ با تو گفتم حذر از عشق ؟ ندانم ✿ سفر از پیش تو ؟ هرگز نتوانم ✿ روز اول كه دل من به تمنای تو پر زد ✿ چون كبوتر لب بام تو نشستم ✿ تو به من سنگ زدی ! من نه رمیدم نه گسستم ✿ باز گفتم كه تو صیادی و من آهوی دشتم ✿ تا به دام تو در افتم همه جا گشتم و گشتم ✿ حذر از عشق ندانم. سفر از پیش تو هرگز نتوانم ، نتوانم ✿ یادم آید كه دگر از تو جوابی نشنیدم✿ پای در دامن اندوه كشیدم ✿ نگسستم ، نرمیدم ✿ رفت در ظلمت غم آن شب و شبهای دگر هم ✿ نه گرفتی دگر از عاشق آزرده خبر هم ✿ نكنی از آن كوچه گذر هم ✿بی تو اما به چه حالی من از آن كوچه گذشتم✿

 
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 26 آذر 1386 توسط مهم نیست

با سلام خدمت همه دوستان عزیز: مدتیه که یه اشکالی تو وبلاگ ما پیدا

.

شده . نمیدونم چی شده که اغلب اوقات ، وقتی که میخوام به وبلاگ سر

.

بزنم ارور میده و ... برای همین هم گفتم تا مشکل حل نشه مطلب

.

نمینویسم. بالاخره هم نفهمیدم مشکل کجاست؟ .

.

یکی از دوستان یه وب تاسیس کرده

.

http://www.razhayenahofteh.blogfa.com

.

 و یه مقدار مطالب در باره خدا شناسی و امثالهم مطرح کرده که خیلی

.

سطحی و ساده به نظر میرسه. البته معلومه که ایشون نظر خیر دارند و

.

مطالعاتی در فلسفه هم دارند ولی در حدی که بتونند مطالب رو درست

.

حلاجی کنند نیست. بنده نمیخواستم خودم رو درگیر این مطلب کنم . چون

.

این مباحث احتیاج به مقدمات زیادی داره که نمیشه همینجوری وارد شد

.

و ... . در هر صورت بنده تصمیم گرفتم که مطالبی رو در این باره بنویسم و

.

ابتدا به اشکالاتی در مورد سخنان ایشون بپردازم . بعدش مقدمات لازم

.

برای مباحث اثبات خداوند رو مطرح کنم و چند برهان بدون خدشه برای این

.

مطلب هم بیارم.

.

ابتدا خدمت دوست عزیز باید عرض کنم که : دوست عزیز اظهار نظر در

.

مطالب فلسفی به همین سادگی که شما  فرض فرمودید نیست و به این

.

راحتی که شما امدید و در وبلاگتان حرفهایی را مطرح کردید نیست. مگه

.

فلسفه یه قل دو قله. خیلی باید دقیق یاشید و تیز بین و با صرف توهماتی

.

که شما کردید و ایرادات توهمی و تخیلی ( نه عقلی ) که شما فرمودید

.

اثبات خدا زیر سوال نمیره. اصل مباحث شما در ارسال اولتون خلاصه

.

میشه که به اصطلاح خودتون وجود خدا رو از طریق عقل مشکوک

.

دونستید و ... . بنده عرض کنم که اصلا شما در ارسال اولتون نتونستید

.

گردی بر برهانهای اثبات خدا بنشانید. حالا بنده وارد تقریر مطلب میشم تا

.

روشن بشه .

.

اولین اشکالی که شما اوردید اینه که (شخصی می گفت این جهان

.

هستی خالقی ندارد و جهان هستی ازلی و ابدی است.وقتی از او دلیل

.

خواستم پاسخ جالبی داد و گفت هر دو وجه خالق داشتن و خالق نداشتن

.

یکسان است و چه بگویی خالق دارد و چه بگویی خالق ندارد هر دو

.

یکسان و هم ارز هستند.)SmileySmileySmiley

.

این از ان حرفهای خنده دار تاریخه که باید توی تارخ فلسفه ثبت بشه و از

.

تراوشات ذهن دقیق اون شخصه. کی گفته اگر جهان خالق داشته باشه

.

یا نداشته باشه این دو تا با هم مساوی هستند. ایا واقعا بین اینکه عالم

.

خود بخود و الکی موجود بشه مساویه با اینکه یه خالق باشعور هدفمند

.

داشته باشه؟؟؟؟؟؟؟ ایا این حرف که یه معلول بدون علت بوجود بیاد

.

مساویه با اینکه یه معلول با علت بوجود بیاد؟؟؟؟؟؟؟؟ اخه بنده نمیفهمم

.

که این حرف از کجا اومده. کدوم ادم عاقلی میگه اینکه کامپیوتر خد به خود

.

اختراع بشه مساویه با اینه که یه نفر کامپیوتر رو اختراع کنه. بعدش هم از

.

این حرف فوق العاده خنده دار این نتیجه رو بگیره که پس کامپیوتر خود

.

بخود اختراع شده و کسی اونرو اختراع نکرده چون  این مطلب که کامپیوتر

.

خود به خود اختراع بشه و اینکه مخترعی داشته باشه با هم مساویه.

.

بعدش هم یه نتیجه خنده دار تر بگیره که پس کامپیوتر ازلی است و ابدی

.

استSmiley. سوال من اینه که این اقایی که این فرمایش را فرمودند ، واقعا

.

دارای عقل بودند؟؟؟؟؟

.

حالا این اقا این حرف رو که بچه ها نمیزنند بیاید و بزند ، بنده باید بگم که

.

شما درست میگی پس عالم بدون خالق خلق شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟Smiley

.

دوست عزیز اگر هم میخواهید اشکالی به مطالب بیاورید ، لااقل اشکالی

.

رو مطرح کنید که جا داشته باشه . نه اینکه از این حرفهای بسیار سخیف

.

عتیقه بزنید . این حرف که اصلا جای بررسی نداره .

.

اما مطلب دوم شما این بود که (یکی از دوستان می گفت دیگران در اثبات

.

وجود خدا به برهان نظم استناد می کنند و می گویند نظم حاکم بر جهان

.

هستی حکایت از وجود ناظم داردو این نظم بدون ناظم امکان پذیر

.

نیست.اما مسئله اصلی در این است که این جهان هستی با چه چیزی

.

مقایسه شده که پی به نظم جهان برده ایم ؟ وقتی مبنایی برای مقایسه

.

با این جهان هستی وجود نداردچگونه می فهمیم که این جهان هستی

.

منظم است) .

.

این حرف نیز از تراوشات اذهان دیگر دوستان شماست که این مطلب نیز

.

باید در تاریخ فلسفه ثبت شودSmiley. شما اول معنای نظم را تعریف بفرمایید.

.

بگویید نظم چیست . انگاه به اشکال بپردازید. بنده اصلا قصد تقریر برهان یا

.

اثبات خداوند و بیان برهان نظم را ندارم. فقط قصدم اینه که اشکالات

.

حرفهای شما و بی پایه و اساس بودن انرا گوشزد نمایم.

 .

اولا که اشکال شما وارد نیست. شما باید اول اثبات بکنید که نظم یک امر

.

نسبی و مقایسه ایست و هر نظمی را باید با جایی مقایسه کرد . اگر

.

توانستید این امر را اثبات کنید ( که نمیتوانید چون اصلا نظم یک امر نفسی

.

است نه مقایسه ای ) انگاه بگویید که ما نظم عالم را با کجا مقایسه کرده

.

ایم. در این حرف شما ایرادات عدیده ای موجود است .

 .

1- حرف اثبات نشده را و البته باطل را (یعنی نظم باید با جایی مقایسه

.

شود) ، مسلم گرفتید . چون که واضح است نظم اصلا لازم نیست با جایی

.

مقایسه شود . شما وقتی که اتاقتان منظم است یا اتاقتان بی نظم است

.

ایا باید انرا با جایی مقایسه کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟ با کجا باید مقایسه کنید؟؟؟؟؟؟

.

اصلا محال است که نظم یک امر مقایسه ای باشد . چون اگر نظم یک امر

.

مقایسه ای باشد لازمه اش اینست که نتوانیم هیچ چیزی را در عالم

.

بگوییم که منظم است. چون مثلا شما میخواهید بگویید که اتاقتان منظم

.

است. این نظم اگر امر مقایسه ای باشد باید انرا با چیزی خارج از اتاقتان

.

مقایسه کنید مثلا با کل خانه تان . سوال میکنیم که نظم و بینظمی خانه را

.

با کجا مقایسه کرده اید. جواب مثلا میشود با شهر مقایسه کرده ایم.

.

سوال بعدی اینست که نظم شهر با کجا مقایسه شده جواب میدهید که با

.

کشور . کشور با کل زمین . زمین با کل عالم عالم با کجا؟؟؟؟؟؟؟ اینجاست

.

که نمیتونید بگویید نظم عالم با جایی مقایسه شده . پس نمیتونید بگویید

.

عالم منظم است چون با جایی نمیتوانید انرا مقایسه کنید. ونمیتوانید

.

درمورد نظم و بینظمی زمین صحبت کنید ، چون نمیتوانید انرا با عالم

.

مقایسه کنید .... نتیجه این میشود که شما اصلا نمیتوانید بگویید اتاق من

.

منظم است یا منظم نیست.

.

اما ما میبینیم که واقعا اتاق من منظم است. از این مطلب نتیجه میگیریم

.

که نظم یک امر مقایسه ای نیست. چون اگر امر مقایسه ای باشد ما

.

نمیتوانیم به چیزی در عالم بگوییم که این منظم است یا بی نظم است.

.

2- این حرف اشتباه و محال را پایه برهان قرار دادید در نتیجه ، نتیجه ای

.

که از برهان حاصل میشود اشتباه است .

.

3- بر فرض محال هم که بتوانید اثبات کنید که نظم را باید با جایی مقایسه

.

کرد ، بنده عرض میکنم که برای اثبات نظم عالم ، نیاز نیست که ان نظم را

.

با چیزی خارج از عالم مقایسه کرد. شما اگر عالم را یک مجموعه و یک کل

.

در نظر بگیرید ، میبینید که چینش اجزای عالم در مقابله با کل عالم ، یک

.

چینش منظم است . دیگر چه نیازی است که بخواهیم این نظم را با چیزی

.

خارج از نظام عالم ، مقایسه کنیم؟؟؟؟؟؟؟ مثلا یک ماشین که درست و

.

صحیح کار میکند ، یک سیستم منظم است . یک نفر بیاید و بگوید که این که

.

شما میگویید این ماشین یک سیستم منظم است ، حرف باطلی است .

.

شما این نظم ماشین را با کجا مقایسه کرده اید؟ جواب این فرد اینست که

.

عزیزم نظم امر مقایسه ای نیست . ترتیب چینش اجزای این ماشین به

.

گونه ایست که یک هدف خاص را دنبال میکند. همین چینش خاص را نظم

.

میگویند. حالا دوست شما یک راست از گرد راه نرسیده میگوید که این نظم

.

را با کجا مقایسه کرده ایم. اقا جان اول اثبات کنید که برای نظم نیاز به

.

مقایسه است . اگر توانستید اینکار را بکنید اثبات کنید که برای این مقایسه

.

باید حتما نظم را با چیزی خارج از عالم مقایسه کرد و... .

.

با این حرفها روشن است که شما نتوانستید خللی در برهان نظم وارد

.

کنید.

.

مطلب سوم شما این بود که فرموده بودید  (عزیزی می گفت که معمولادر

.

«ادامه این متن رفته پایین مقاله و هر کاریش میکنم و هرچی ویرایش

.

میکنم نمیاد سر جاش . ببخشید بقیه متن فرمایشات ایشون رو اون پایین

.

ببینید»

خیلی ببخشیدا ولی این عزیزی که اینگونه میگفت میشه بهش بگین لطف

.

کنید و تنها یکی از ان برهانها را بیارید و نقد ها و بررسی هایی را که کرده

.

اید ارائه بفرمایید تا ما روشن بشویم. به صرف اینکه عزیزی گفت که ... که

.

نمیشود تکیه کرد. اخه خیلی از عزیزان دیگه خیلی حرفها هم میزنند. 

.

هرکی هرچی گفت بنده بگم بله شما درست میگی؟؟؟؟؟؟؟؟

.

عزیزم یه دونه از برهانهایی رو که مورد اشکال میدونید بیارید تا با هم در

.

موردش بحث کنیم. اگر بشه اینجوری بحث فلسفی کرد که خیلی خوبه .

.

منم بیام بگم که عزیزی میگفت  چیزی بنام روز وجود نداره . بنده هم بگم

.

که بله چون ان عزیز گفته چیزی بنام روز وجود نداره ، پس وجود روز

.

مشکوکه !!!!!!!!!! .

.

مطلب چهارم شما این بود که فرمودید (همین عزیز می گفت نمی فهمم

.

که چرا فلاسفه تسلسل را باطل می دانند . به اعتقاد او عقل انسانی هیچ

.

چیز را بدون خالق نمی پذیرد و بنابر این برای خالق هم خالق دیگری طلب

.

می کند.)

.

به به از این عزیزان شما. ببخشیدا بنده نمیفهمم چرا ایشون تسلسل رو

.

جایز میدونند؟؟؟؟؟

.

تنها یه دلیل بیارن برای اینکه تسلسل جایزه باشه حرفشون قبول.

.

اینکه به اعتقاد او فلان است نشد دلیل. اینکه میشود فلان چیز را فرض

.

کرد نشد دلیل. فرض مساوی با تخیل است. با تخیل که نمیشود چیزی را

.

اثبات کرد یا رد کرد. خب ما میتوانیم موجودی بنام سیمرغ هم فرض کنیم .

.

معنای این حرف میشه اینکه سیمرغ وجود داره ؟؟؟؟؟؟؟ ما میتونیم اسبی

.

بالدار بر فراز کوهی از طلا که این کوه طلا برروی دریایی از نقره است و ...

.

فرض کنیم . این حرف یعنی اینکه چنین چیزی وجود داره؟؟؟؟؟؟؟

.

حالا اعتقاد دوستتون هرچی هست به خودش مربوطه ولی برای

.

حرفشون یه دلیل اگر بیارن بد نیست. منظورم از دلیل برهان عقلیه نه

.

فرض و توهم و تخیل. البته اگر فرق اینها رو بدونند که چی هست . بنده یه

.

سوال دارم . میشه بگید که فرض توهم و تخیل و عقل چیه؟؟؟؟ . قول

.

میدم که اون عزیزتون نتونه جوابشو بده . اما در مورد باطل بودن تسلسل

.

بنده توی کامنتهای دو پست قبل تر (هدف از زندگی ما چیست ؟ -2 ) در

.

پاسخ به یکی از دوستان که با نام مینا کامنت گذاشته بود ، یکی دو تا دلیل

.

اوردم. اگر میخواید میتونید ببینید.

.

ببخشیدا ولی وارد شدن به این مباحث و پاسخ دادن به این حرفهای بچه

.

گانه یه حوصله سرشار و یه ادم بیکار میطلبه که ... .

.

جنابعالی اومدید و یه سری ادعا مطرح کردید و هیچ کدوم رو نه دلیلی

.

اوردید و نه چیزی رو اثبات کردید و نه چیزی رو رد کردید فقط گفتید که فلان

.

دوست اینجوری میگه و فلان عزیز اینجوری میگه و اعتاد فلانی اینجوریه

.

اونوقت یه عده از دوستانی هم که اشنایی با این مباحث ندارند مشکلاتی

.




طبقه بندی: ..::مباحثات ۱::..، 

..::اشتراک گذاری مطلب.:..

اشتراک گذاری در بالاترین اشتراک گذاری در دنباله اشتراک گذاری در وی ویو اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در گوگل ریدر اشتراک گذاری در خوشمزه اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در فرندفید اشتراک گذاری در google buzz اشتراک گذاری در توییتر ایمیل کردن این مطلب

-:¦:- Weblog Themes By توحید و عرفان -:¦:-


Best Resolution => 1600 * 900


کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به سایت توحید و عرفان است | طراحی => توحید وعرفان