تبلیغات
توحید و عرفان - در نقد برخی شبهات مطرح شده در یک وب ــ ۲

توحید و عرفان
 
وبگو | پلیر ساده و زیبای پخش آهنگ

متن جانشین


✿بی تو مهتاب شبی باز از آن كوچه گذشتم ✿ همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم ✿ شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم ✿ شدم آن عاشق دیوانه كه بودم ✿ در نهان خانه جانم گل یاد تو درخشید✿ باغ صد خاطره خندید✿ عطر صد خاطره پیچید ✿ یادم آمد كه شبی با هم از آن كوچه گذشتیم ✿پر گشودیم و در آن خلوت دل خواسته گشتیم ✿ ساعتی بر لب آن جوی نشستیم ✿ تو همه راز جهان ریخته در چشم سیاهت ✿ من همه محو تماشای نگاهت ✿ آسمان صاف و شب آرام ✿ یادم آید تو به من گفتی : از این عشق حذر كن ✿ لحظه ای چند بر این آب نظر كن ✿ آب ، آیینه عشق گذران است ✿ تو كه امروز نگاهت به نگاهی نگران است ✿ باش فردا كه دلت با دگران است ✿ تا فراموش كنی ، چندی از این شهر سفر كن ✿ با تو گفتم حذر از عشق ؟ ندانم ✿ سفر از پیش تو ؟ هرگز نتوانم ✿ روز اول كه دل من به تمنای تو پر زد ✿ چون كبوتر لب بام تو نشستم ✿ تو به من سنگ زدی ! من نه رمیدم نه گسستم ✿ باز گفتم كه تو صیادی و من آهوی دشتم ✿ تا به دام تو در افتم همه جا گشتم و گشتم ✿ حذر از عشق ندانم. سفر از پیش تو هرگز نتوانم ، نتوانم ✿ یادم آید كه دگر از تو جوابی نشنیدم✿ پای در دامن اندوه كشیدم ✿ نگسستم ، نرمیدم ✿ رفت در ظلمت غم آن شب و شبهای دگر هم ✿ نه گرفتی دگر از عاشق آزرده خبر هم ✿ نكنی از آن كوچه گذر هم ✿بی تو اما به چه حالی من از آن كوچه گذشتم✿

 
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 3 دی 1386 توسط مهم نیست

با سلام خدمت دوستان عزیز: مثل اینکه بحث ما با وبلاگ رازهای نا گفته

.

کمی بالا گرفته . در ایراداتی که بنده برمقاله اول ایشان مرقوم کردم ، این

.

دوست شریف و بزرگوار ، مجددا جوابیه ای برای بنده اورده اند که به زعم

.

خودشان ان جوابها کامل است . اما به نظر میرسد که ایشان باز هم دچار

.

مقداری اشکالات شده اند و در کل ، اصلا حرف مارا درست هضم نکرده

.

اند.

.

ایشان در جواب بنده فرموده اند که (از دو حالت خارج نیست. یا نظم

.

مقوله‌ای مقایسه‌ای است، یا مقوله‌ای نفسی. اگر مقوله مقایسه‌ای باشد

.

پس استدلال من درست است و می‌توانم بپرسم جهان را با چه چیز

.

مقایسه کردید و به حکم به منظم بودن آن صادر کردید و پس از آن نتیجه

.

می‌گیرید خوب چون منظم است پس ناظم (خدا) می‌خواهد (که بحث آن

.

را پیشتر خواندید). بنابراین، تکلیف این شق معلوم است، ‌مگر اینکه بعداً

.

نظر جدیدی دریافت کنم.)

.

بنده در مطلب قبل ابتدا عرض نمودم که نظم امر مقایسه ای نیست و بر

.

این مطلب برهان اوردم . خلاصه برهانش هم این بود که (1) اگر نظم امر

.

مقایسه ای باشد ، لازمه اش اینست که ما نتوانیم هیچ چیزی را بگوییم که

.

منظم است . (2) ما در عالم چیزهایی داریم که میتوانیم به انها بگوییم

.

منظم اند . (نتیجه) پس نظم امر مقایسه ای نیست و یک امر نفسی

.

است . این دوست عزیز ما اگر روش بحث فلسفی را بلد باشند ، باید برای

.

اثبات مطلوب خود ، این برهان را باطل کنند. تا زمانی که برهانی عقلی بر

.

خلاف این نتوانند اقامه کنند ، حرف ایشان قابل پذیرش نیست. ما برهان

.

اورده ایم که نظم امر مقایسه ای نیست ، اما این دوست ما دوباره امده

.

امده اند و فرموده اند اما و اگر... !!!! . در بحث فلسفی ،حرف اخر را برهان

.

میزند و براساس اما و اگر ها که ریشه در وهم و وهمیات دارد نمیتوان

.

صحبت کرد. پس فعلا مسلم است که نظم امر مقایسه ای نیست . شما

.

برای ادامه بحث راهی را که باید بروید اینست که ابتدا برهان مارا بر

.

مقایسه ای نبودن نظم ابطال کنید ، انگاه بر مطلوب خودتان که مقایسه ای

.

بودن نظم است برهان اقامه کنید .  در غیر اینصورت ما که با برهان سخن

.

گفته ایم ، حرفمان پیشی دارد. این اشکال در روش بحث ما بود.

.

اما اشکال در محتوای بحث شما. چه نظم یک امر مقایسه ای باشد و چه

.

نباشد ، در هر دوصورت میتوان گفت که عالم منظم است . اما اگر نظم امر

.

مقایسه ای نباشد که اصلا بحثی نداریم و مباحث منتفی است . ولی اگر

.

نظم امر مقایسه ای باشد ، باز هم لازم نیست که این نظم را با چیزی

.

خارج از عالم بسنجیم . بنده سابقا هم بیان کرده ام که اجزای عالم در

.

مقایسه با کل عالم ، منظم است . و اصلا در اینجا بحثی نیست . پس اگر

.

نظم امر مقایسه ای هم باشد ، باز هم ایراد جنابعالی بر برهان نظم وارد

.

نیست . در این فقره از فرمایشات شما باید عرض کنم که اولا نظم امر

.

مقایسه ای نیست . ثانیا اگر هم امر مقایسه ای باشد ، و شما بپرسید که

.

این نظم را با کجا مقایسه کرده اید ، میگوییم اجزای عالم را در برابر کل

.

عالم مقایسه کرده ایم و به این نتیجه رسیده ایم.

.

اما شما در قسمت دوم فرمایشاتتان ، سعی کرده اید راهی به این سو باز

.

کنید که نظم اگر امر نفسی باشد (که هست) باز هم نمیتوانیم بگوییم که

.

ناظم میخواهد !!!!!!!!!!!!!!! .

.

(اگر نظم مقوله مقایسه‌ای نباشد و آن را مقوله نفسی در نظر بگیریم، در

.

این صورت باز هم می‌توان نشان داد که از نظم به وجود ناظم (خدا)

.

نمی‌توان حکم کرد. )

.

این هم که نظم ، ناظم نمیخواهد از غرر فرمایشات شماست. اخر بنده باید

.

چگونه این حرف شما را توجیه کنم؟؟؟؟؟؟؟؟ . شما چندی را سعی کرده

.

اید و وارد لفظ نظم شده اید و توضیحاتی داده اید . اولا که بحث فلسفی

.

کاری به لفظ ندارد. بلکه تنها در حیطه معنا سخن میگوید. اصلا ما کاری به

.

لفظ نظم نداریم . سخن در ان معنایی است که از یک نحوه چینش هدفدار

.

حکایت میکند . اشکالی ندارد . اگر شما به این حالت چینش هدفدار

.

میخواهید هر لفظی را بگویید ، نزاعی نداریم . پس سخن در معنا است.

.

اما در مقام معنا ، شما میخواهید صورت مساله را پاک کنید . (تعبیر دوم

.

این است که مراد نویسنده توجه به معنی و تعریف کلمه نظم باشد، بدون

.

توجه به لفظ (به گمانم همین وجه منظور ایشان باشد). یعنی، منظور

.

همان چینش خاص ( با هدف معین) مطرح باشد (که لازمه‌اش وجود نوعی

.

شعور است)، در این صورت باید بگویم این برهان که تکیه به چینش خاص

.

(هدفمند) دارد، دچار اشکال می‌شود.

.

اکنون صوت مسئله از نظم به هدف تغییر کرده است. بنابراین اکنون دعوا

.

بر سر کلمه هدف است. یعنی، چکیده برهان نظم با این تعبیر چنین است:

.

جهان هدفمند است پس هدفگذار (خدا) دارد.

.

به بیان روشن‌تر قبلاً می‌گفتند جهان منظم است،‌ پس ناظم (خدا) دارد.

.

اکنون می‌توان گفت که جهان هدفمند است، پس هدفگذار (خدا) دارد.

.

ملاحظه می‌فرمائید که این دو گزاره هم ارز یا هم ارزش هستند.

.

بنابراین، ایراد قبلی من به برهان نظم، هنوز پابرجاست و فقط شکل بیان

.

آن تغییر کرده است. قبلاً می‌پرسیدم جهان را با چه چیز مقایسه کردید و

.

حکم به منظم بودن دادید؟ اکنون می‌پرسم جهان را با چه چیز مقایسه

.

کردید و حکم به هدفمند بودن آن دادید؟ )

 .

این حرف بسیار ناصواب است و در علم منطق به ان میگویند مغالطه . چرا

.

سعی در گریز از مطلب دارید؟؟؟؟

.

اقا جان حرف در اینست که ایا معنا و مفهوم نظم ( نه صرف لفظ قرار

.

دادی) ، بر عالم صدق میکند یاخیر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگر صدق میکند ، پس ناظم

.

میخواهد . تمام شد . دیگر چه نیازی با این توجیهات است ؟؟؟؟ . گرچه

.

میتوان در تعریف نظم ، مفهوم هدفمند بودن را اخذ کرد ، اما این دلیل

.

نمی.شود که نظم یعنی هدف . کی گفته نظم و هدف با هم یکی و هم

.

عرض هستند؟ هدفدار بودن جزئی از تعریف نظم است واضح است که

.

جزء با کل تفاوت دارد. نظم یعنی چینش هدفمند نه هدف تنها . مثلا در

.

تعریف انسان ، میگویند که : انسان حیوان ناطق است . ایا میشود گفت که

.

انسان مساوی با حیوان است ؟؟؟؟؟؟؟  کار شما دقیقا اینگونه است . چون

.

در تعریف نظم ، هدفمندی لحاظ شده است ، توهم کردید که نظو و هدف

.

مندی یکی است . لا اقل به گونه ای صحبت بفرمایید که به خوانندگانتان

.

توهین نشود. صورت مساله را پاک کردن ، ادعای تساوی نظم و هدف با

.

هم ، برخی از توجیهات عجیب شما و ... همه توهین به فهم و درک و عقل

.

مخاطب است . البته در غالب کلمات مودبانه .

.

حالا بر فرض که بپذیریم حرف شما را . باز هم میگویید هدف را با کجا

.

مقایسه کرده اید ؟؟؟؟

.

اخه مگه هدف مند بودن عالم باید با جایی مقایسه شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من

.

متعجبم که شما چگونه اینرا نمیفهمید . اخه ما هدف از یک چیزی را باید با

.

چه مقایسه کنیم؟؟؟؟  شما بر این اساس سعی کرده اید که صورت

.

مساله را از نظم به هدف تغییر داده و یک سری حرفهای دیگر پیاده کنید

.

که واضح است این حرفها بسیار عجیب است . در مورد نظم لا اقل میشود توهم مقایسه

.

ای بودن در ذهن ایجاد شود ولی هدف را ... .

.

در اخر هم بر این مطلب سوالاتی عجیب طراحی کرده اید که پاسخ

.

همگی را داده ام.

.

1. صرف نظر از مقایسه، چگونه در می‌یابیم جهان هدفمند است؟ اصلا در

.

هدف مقایسه معنا ندارد . اگر شما سراغ دارید بفرمایید تا ما هم بدانیم .

.

2. آیا این صرفاً یک نامگذاری برای حالتی از جهان هستی (وضع موجود)

.

نیست؟ به هیچ وجه. اصلا بحث در مقام لفظ نیست بلکه در مقام معناست.

.

ان معنایی که بر نحوه چینش منظم صدق کند . حالا هر چی میخواید

.

اسمش رو بگذارید.

.

3. آیا دانش انسانی به کل جهان هستی احاطه دارد که بتواند بگوید در

.

همه عالم نظم (هدف) حاکم است؟ ای سوال بسیار خوب و محققانه

.

است . اما جوابی شیرین دارد. ما گرچه به همه عالم احاطه نداریم اما

.

عقل ما میتواند این معنا را درک کند که اگر یک سیستم به هم پیوسته ،

.

منظم نباشد ، اصلا صلاحیت بقا ندارد . اگر در حال بقا است ، حتما یکی از

.

دل



طبقه بندی: ..::مباحثات ۱::..، 

..::اشتراک گذاری مطلب.:..

اشتراک گذاری در بالاترین اشتراک گذاری در دنباله اشتراک گذاری در وی ویو اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در گوگل ریدر اشتراک گذاری در خوشمزه اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در فرندفید اشتراک گذاری در google buzz اشتراک گذاری در توییتر ایمیل کردن این مطلب

-:¦:- Weblog Themes By توحید و عرفان -:¦:-


Best Resolution => 1600 * 900


کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به سایت توحید و عرفان است | طراحی => توحید وعرفان