تبلیغات
توحید و عرفان - دروس توحید-- ۲

توحید و عرفان
 
وبگو | پلیر ساده و زیبای پخش آهنگ

متن جانشین


✿بی تو مهتاب شبی باز از آن كوچه گذشتم ✿ همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم ✿ شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم ✿ شدم آن عاشق دیوانه كه بودم ✿ در نهان خانه جانم گل یاد تو درخشید✿ باغ صد خاطره خندید✿ عطر صد خاطره پیچید ✿ یادم آمد كه شبی با هم از آن كوچه گذشتیم ✿پر گشودیم و در آن خلوت دل خواسته گشتیم ✿ ساعتی بر لب آن جوی نشستیم ✿ تو همه راز جهان ریخته در چشم سیاهت ✿ من همه محو تماشای نگاهت ✿ آسمان صاف و شب آرام ✿ یادم آید تو به من گفتی : از این عشق حذر كن ✿ لحظه ای چند بر این آب نظر كن ✿ آب ، آیینه عشق گذران است ✿ تو كه امروز نگاهت به نگاهی نگران است ✿ باش فردا كه دلت با دگران است ✿ تا فراموش كنی ، چندی از این شهر سفر كن ✿ با تو گفتم حذر از عشق ؟ ندانم ✿ سفر از پیش تو ؟ هرگز نتوانم ✿ روز اول كه دل من به تمنای تو پر زد ✿ چون كبوتر لب بام تو نشستم ✿ تو به من سنگ زدی ! من نه رمیدم نه گسستم ✿ باز گفتم كه تو صیادی و من آهوی دشتم ✿ تا به دام تو در افتم همه جا گشتم و گشتم ✿ حذر از عشق ندانم. سفر از پیش تو هرگز نتوانم ، نتوانم ✿ یادم آید كه دگر از تو جوابی نشنیدم✿ پای در دامن اندوه كشیدم ✿ نگسستم ، نرمیدم ✿ رفت در ظلمت غم آن شب و شبهای دگر هم ✿ نه گرفتی دگر از عاشق آزرده خبر هم ✿ نكنی از آن كوچه گذر هم ✿بی تو اما به چه حالی من از آن كوچه گذشتم✿

 
نوشته شده در تاریخ شنبه 11 اسفند 1386 توسط مهم نیست

با سلام خدمت دوستان و اساتید بزرگوار : بر طبق وعده ای که کرده بودم

.

بنا شد که امروز بحثهای توحید را ادامه دهیم. امروز اگر خدا بخواد و توفیق

.

نصیبمون بشه قراره دو تا پست بنویسم. یه پست در ادامه دروس توحیدی

.

و یه پست هم در جواب به یکی از سوالات یکی از بزرگواران که سوالات

.

مهمی را مطرح فرموده بودند.

.

اما در مورد توحید :یه مروری کوتاه بر درس قبل داشته باشیم. مطالبی که

.

در درس قبل مطرح شد به صورت سر فصل بندی شده به این قرار بود که

 .

1— خداوند ماهیت نداره و چون ماهیت نداره نه قابل حس با حواس

.

پنجگانه است نه قابل ادراک با عقل است .

2--  چون حواس ما تنها توانایی حس ماهیات رو دارند و ذهن ما هم تنها

.

قابلیت ادراک ماهیات رو دارند و خداوند که ماهیت نداره . پس نه قابل

.

ادراک با حسه نه قابل ادراک باعقل

.

3— تنها توانایی که عقل ما داره اینه که از روی اثر به موثر پی ببره و اثبات

.

کنه که واجب الوجودی هست . اما در مورد اینکه این واجب الوجود چیست

.

، ساکت میمونه چون سوال از چیستی یعنی سوال از ماهیت و خداوند

.

ماهیت نداره .

.

4— خداوند وجود محضه و وجود محض دیگه خالق و علت و ... نمیخواد. در

.

مورد هر ماهیتی میشه پرسید که این ماهیت وجودش رو از کجا اورده

.

ولی در مورد واجب الوجود چون خودش عین وجوده نمیشه این حرف رو

.

زد . مثل اینکه در مورد هرچیزی میشه پرسید که روشناییش رو از کجا

.

اورده ولی در مورد نور نمیشه پرسید . چون نور عین روشنایی است و

.

دیگه لازم نیست که روشناییش رو از جای دیگه بیاره .  

.

5— براساس مطالبی که بیان شد ، واضح شد که سوال در مورد چیستی

.

خدا سوال بیمورد و غلطیه چون خدا چیستی نداره . سوال در مورد اینکه

.

چرا واجب الوجود خالق نداره سوال از بیخ و بن غلطیه و علت این سوال

.

اینه که معنای واجب الوجود فهمیده نشده . چیزی که وجود عین ذاتشه ،

.

محاله که ذات خودش رو از جای دیگه کسب کنه . اصلا واجب الوجود یعنی

.

وجود محض و اگر بگیم که وجود خدا از کجا اومده معناش اینه که بگیم

.

وجود ، وجودش رو از کجا اورده . و واضح شد که سوال از اینکه چرا خدا

.

دیدنی نیست ، چرا لمس کردنی نیست و ... سوال غلطیه و یه سری

.

مطالب عمیق دیگه که با دقت در درس توحید قبل میتونید به نتایج بسیار

.

مهم و عمیقی برسید.

.

اما در مورد توحید بر اساس برهان و قران ، لازمه که عرض کنم توحید در

.

چند مقام است . 1— توحید ذاتی 2— توحید اسماء و صفاتی 3— توحید

.

افعالی 4— توحید عبادی .

.

اما صحبت در مورد همه این اقسام چهار گانه توحیدی ، متوقف بر اثبات

.

ذات واجب الوجوده . ابتدا باید واجب الوجود رو اثبات کنیم . البته به نظر

.

بنده این تعبیر دقیق نیست . باید بگیم که ابتدا باید بررسی کنیم ببینیم که

.

ایا عقل وجود واجب  رو اثبات میکنه یه نه . ما در پی اثبات حق هستیم نه

.

در پی اثبات مطلوب خودمون . گر چه ما خدا پرستیم و همگی خدا رو قبول

.

داریم ولی باید ببینیم که ایا عقل میتونه وجود این خدا رو اثبات کنه یانه ؟

.

چون فرق فلسفه با کلام در اینه که در علم کلام یه سری عقاید مسلم

.

نظیر وجود واجب تعالی و واحد بودن واجب تعالی و ... در نظر گرفته میشه

.

و بعدا با این جهت گیری ذهنی ، برای اثبات مطلوب و عقایدشون شروع به

.

برهان اوردن میکنند. برای همین هم هست که دلایل کلامی متاسفانه

.

چندان محکم نیست . اما در فلسفه بحث به گونه ای دیگر مطرح میشه .

.

فلاسفه در ابتدای کار نه وجود خدا رو قبول دارند و نه عدمش رو . بلکه

.

شروع به سیر عقلی میکنند تا بالاخره به این نتیجه برسند که خدا موجوده

.

یا معدوم . روش تحقیق صحیح همینه. البته به شرط اینکه انسان در روش

.

تفکر راه صحیح رو پیش بگیره و تفکر رو با تخیلات و توهمات و فرضهای

.

عجیب و غریب قاطی نکنه .

.

یه نکته جالب عرض کنم خدمتتون . بنده مدتی در این مورد تفکر میکردم

.

که ببینم ایا میشه وجود خدا رو با عقل مردود کنم یانه . باور بفرمایید که

.

هر چه سعی کردم و به هر طریق که ممکن بود در برهانها و روشهای

.

عقلی مختلف سیر کردم اما نتوانستم از زیر این مطلب که واجب الوجود

.

موجوده و واحده در برم . بعد از این مطلب نا خواسته شعری به زبانم

.

جاری شد که مصرع اولش اینه که:

.

هر چه کردم که بگویم که خدا نیست نشد .  

.

بنده الان حاضرم که هر کس ادعا دارد که حتی یک برهان دارد بر اینکه خدا

.

وجود ندارد با هاش مباحثه کنم و  ایرادات برهانش رو ذکر کنم. و این

.

مطلب رو به صراحت بیان میکنم که انکار وجود واجب تعالی محال است .

.

هر کی قبول نداره راه گفتگو بازه . برای حرفش دلیل و برهان عقلی اقامه

.

کنه. وبه نظر بنده همین مطلب در اثبات واجب الوجود کافیه که نمیشه

.

وجود داشتنش رو انکار کرد. چیزی که وجود داشتنش رو نشه انکار کرد

.

یعنی حتما موجوده .

.

حالا بنای بنده در ابتدا اینه که با سیر عقلی جلو بریم و ببینیم که ایا خدا

.

موجوده یا نه و بعد از اینکه به نتیجه رسیدیم ببینیم که قران در مورد اثبات

.

ذات واجب تعالی چی میگه و سپس قدم در بررسی اقسام توحید و معانی

.

اون میگذاریم.

.

در باره اثبات وجود حق تعالی برهانهای بسیار زیادی مطرح شده . نقله که

.

فقط فخر رازی هزار برهان بر اثبات وجود خدا اقامه کرد . یه مطلب رو

.

عرض کنم خدمتتون که شما اگر از هر راهی که برید برای اثبات حق تعالی

.

، بالاخره به وجود اون پی میبرید و محاله که به نبودن خدا برسید. میتونید

.

امتحان کنید . راه عقل رو پیش بگیرید. راه تفکر در عالم رو پیش بگیرید . راه

.

تفکر در بدن خودتون رو برید . راه تفکر در نفس خودتون رو برید. راه فطرت

.

رو برید . نمیدونم هر راهی رو که دوست دارید امتحان کنید. اگر به وجود

.

خدا نرسیدید نتیجه اش رو به ما هم بگید. بر عکسش هم میتونید عمل

.

کنید . هر راهی رو که میتونید برای انکار وجود خدا برید . اگر تونستید اونرو

.

اثبات کنید بنده یه جایزه درست و حسابی به شما تقدیم میکنم.

.

علی رغم دلایل بسیاری که بر وجود واجب تعالی هست ، بنده تنها به یک

.

دلیل اکتفا میکنم که اگر فرد صاحب فطانت و زیرکی باشه و اهل عقل

.

باشه تنها یه دلیل محکم براش کافیه . اما اگر کسی اهل عقل نباشه و

.

بدنبال خیالات و اوهام باشه تمام برهانهای دنیا رو هم که براش بیارید

.

محاله که بپذیره.

.

اما برهان رو اگر اجازه بدید توی پست بعدی براتون تقریر کنم . چون یه کم

.

احتیاج به توضیح داره و مطلب ما رو طولانی میکنه . خوانندگان وبلاگها  هم

.

که همونجوری که مستحضر هستید  خیلی کم حوصله هستند و مطالب

.

طولانی رو علاقه ای به خوندنش ندارند از طرف دیگه یه پست دیگه هم

.

باید بنویسم. فردا پس فردا انشاالله برهان رو براتون تقریر میکنم. التماس

.

دعا دارم.

.

بماند برای بعد.

.





طبقه بندی: ..::توحید::..، 

..::اشتراک گذاری مطلب.:..

اشتراک گذاری در بالاترین اشتراک گذاری در دنباله اشتراک گذاری در وی ویو اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در گوگل ریدر اشتراک گذاری در خوشمزه اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در فرندفید اشتراک گذاری در google buzz اشتراک گذاری در توییتر ایمیل کردن این مطلب

-:¦:- Weblog Themes By توحید و عرفان -:¦:-


Best Resolution => 1600 * 900


کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به سایت توحید و عرفان است | طراحی => توحید وعرفان