تبلیغات
توحید و عرفان - بحثی در مورد عشق . عشق حقیقی و مجازی

توحید و عرفان
 
وبگو | پلیر ساده و زیبای پخش آهنگ

متن جانشین


✿بی تو مهتاب شبی باز از آن كوچه گذشتم ✿ همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم ✿ شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم ✿ شدم آن عاشق دیوانه كه بودم ✿ در نهان خانه جانم گل یاد تو درخشید✿ باغ صد خاطره خندید✿ عطر صد خاطره پیچید ✿ یادم آمد كه شبی با هم از آن كوچه گذشتیم ✿پر گشودیم و در آن خلوت دل خواسته گشتیم ✿ ساعتی بر لب آن جوی نشستیم ✿ تو همه راز جهان ریخته در چشم سیاهت ✿ من همه محو تماشای نگاهت ✿ آسمان صاف و شب آرام ✿ یادم آید تو به من گفتی : از این عشق حذر كن ✿ لحظه ای چند بر این آب نظر كن ✿ آب ، آیینه عشق گذران است ✿ تو كه امروز نگاهت به نگاهی نگران است ✿ باش فردا كه دلت با دگران است ✿ تا فراموش كنی ، چندی از این شهر سفر كن ✿ با تو گفتم حذر از عشق ؟ ندانم ✿ سفر از پیش تو ؟ هرگز نتوانم ✿ روز اول كه دل من به تمنای تو پر زد ✿ چون كبوتر لب بام تو نشستم ✿ تو به من سنگ زدی ! من نه رمیدم نه گسستم ✿ باز گفتم كه تو صیادی و من آهوی دشتم ✿ تا به دام تو در افتم همه جا گشتم و گشتم ✿ حذر از عشق ندانم. سفر از پیش تو هرگز نتوانم ، نتوانم ✿ یادم آید كه دگر از تو جوابی نشنیدم✿ پای در دامن اندوه كشیدم ✿ نگسستم ، نرمیدم ✿ رفت در ظلمت غم آن شب و شبهای دگر هم ✿ نه گرفتی دگر از عاشق آزرده خبر هم ✿ نكنی از آن كوچه گذر هم ✿بی تو اما به چه حالی من از آن كوچه گذشتم✿

 
نوشته شده در تاریخ شنبه 11 اسفند 1386 توسط مهم نیست

باز هم خدمت دوستان بزرگوار و سروران و اساتید عرض سلام و خسته

.

نباشید مجدد دارم :

.

بنا شد که امروز دوتا مطلب براتون بنویسم. یکی از دوستان در یکی از

.

کامنتها سوالاتی فرمودند که جواب دادن به اونها توی کامنتها ممکن نبود و

.

سوالها هم که بسیار بود. لذا بنده به حسب وظیفه باید امر این دوست

.

بزرگوار رو اجابت کنم و به سوالاتشون پاسخ بدم. پاسخ سوالات ایشون رو

.

بنده در چند پست تقدیم دوستان میکنم. انشاالله که خود ان دوستی که

.

این سوال رو مطرح کردند از دست ما ناراحت نشن که چرا یه جا جواب

.

سوالات را به حضورشون تقدیم نکردم. انشاالله خودشون در طی این مدت

.

که پاسخ کامل رو خدمتشون تقدیم کنم ، به حکمتش میرسند.

.

سوال اول این دوست بزرگوار اینه که ( درمورد عشق در عرفان هم

.

بنویسید)

.

حقیقت اینه که در مورد عشق حرف بسیار زیاده و بعضیا اساس طریقت

.

عرفانی رو عشق به خدا میدونند. راههای سیر به سمت خدا بسیار زیاده.

.

بعضیا از راه عبادت حرکت میکنند. بعضیا از راه ریاضت . بعضیا معرفت .

.

بعضیا عبادت . بعضیا توسل به اهل بیت و ... . بالاخره راههای سلوک

.

خیلی زیاده و هرکس به تناسب استعداد و توانایی که داره از یکی از طرق

.

حرکت میکنه. اما شکی نیست که جوهره همه راهها به عشق و محبت

.

ختم میشه . اصلا عرفان بدون عشق و محبت معنا نداره . عارف در

.

مسیرش به هیچ چیز جز رسیدن به حق و لقای او به چیز دیگه ای فکر

.

نمیکنه. لذا طی این مرحله عشق لازم داره تا عارف رو به سمت معشوق

.

سوق بده. اما در مورد عشق و چیستی ان حرفها بسیار زیاده . به طور

.

کلی میشه گفت که عشق محبت شدید نسبت به خداونده. در مورد عشق

.

کتابهایی هست که میتونید به اونا رجوع کنید . کتاب عبهر العاشقین

.

روزبهان بقلی شیرازی . رساله السوانح فی العشق احمد غزالی و رساله

.

های دیگه ای هست که ذکرشون طولانی میشه. بنده اجمالا مطالبی رو

.

در مورد عشق در نه پست نوشته ام که توی ار شیو عرفان نظری موجوده

.

و میتونید ببینید. از طرفی میتونید به رساله هایی که در مورد عشق

.

نوشته شده هم نظری بیندازید. یه مطالبی هم در پست (اتش عشقم

.

بسوخت) در باره عشق مطرح کردم . مطالب بسیار مهم و کلیدی هم در

.

مورد عشق در پستهای (هدف از زنگی ما چیست 1و 2 مطرح کردم که

.

خیلی میتونه راهگشا باشه. در سایر پستهای غیر فلسفی هم به طور

.

پراکنده مطالبی نوشته ام. اگر این مطالب طبع شما رو سیراب نکرد

.

بفرمایید تا بیشتر عرایض تقدیمتون کنم.

.

اما سوال دوم شما این بود که (چه جوری عشق مجازی تبدیل به عشق

.

حقیقی میشه). ابتدا باید عرض کنم که مساله عشق مجازی اینگونه سر

.

زبانهای عوام است و در دست افراد غیر اشنا به تفکرات عرفانی افتاده

.

است و انچنان که ادیبان و کارشناسان ادبیات انرا تحلیل میکنند نیست.

.

حرف و کلام فوق این تفکرات عوامانه اینهاست.

.

در این مورد هم باید ابتدا مقدماتی رو تقدیم حضورتون کنم. عشق مجازی

.

به عشقی میگن که سر پلی برای رسیدن به عشق حقیقی باشه .  عرض

.

کردم که عشق همون محبت شدیده . گاهی اوقات بعضیا معنای عشق و

.

شهوت رو با هم مخلوط میکنند و  نمیتونند بین ایندو تمایزی قائل بشن.

.

اصلا عشق به هیچ وجه ربطی به شهوت نداره. گر چه در برخی از

.

مواردی که عشق نما است و عشق نیست ، ممکنه فرد هم نسبت به یک

.

نفر احساس عشق داشته باشه و هم شهوت اما این مطلب یه نسخه

.

کلی نیست . اصلا در دیدگاه عرفا عشقی که مستلزم شهوت باشه ،

.

عشق نیست. چون عاشق جز معشوق را نمیبیند و جز معشوق را

.

نمیخواهد. اما وقتی پای شهوت توی کار میاد در حقیقت غیر در کار امده و

.

همین علامت اینه که فرد عاشق نیست بلکه به دنبال خود و ارضای غریزه

.

است . در حالیکه در عشق اصلا خود در کار نیست چه برسه به اینکه پای

.

غریزه در کار باشه . عاشق حتی برای رضای محبوب حاضره که از دیدار

.

معشوق چشم بپوشه . اگر معشوق به عاشق بگه نمیخوام ببینمت و ...

.

عاشق چون چیزی رو جز رضای معشوقش نمیخواد ، میگه چشم و میره

.

دنبال کارش و تا اخر عمر با درد خودش میسوزه و میسازه . پس معلومه

.

که عشقی که همراه شهوت باشه اصلا عشق نیست و یه جور محبت به

.

ارضای غریزه است .

.

از طرف دیگه عشق حتما مربوط به جنس مخالف نیست . ممکنه یه نفر

.

این عشق رو در مادرش پیدا کنه. دیوانه وار به مادرش محبت بورزه و

.

دوری اونرو نتونه تحمل کنه . ممکنه به برا در یا خواهرش یا استادش و ...

.

عشق داشته باشه . حتی ممکنه عشق در چیز های غیر انسانی ظهور

.

کنه. مثلا فرد عاشق طبیعت باشه و به بوی گلهای بهاری و مناظر حیرت

.

انگیز طبیعی عشق بورزه .

.

در هر صورت منظور عرفا از عشق ، اینجور عشقی است که شهوت اصلا

.

در ان مدخلیت نداره . لذا تعبیری که عرفا در مورد عشق مجازی به کار

.

میبرند ، تعبیر (عشق عفیف ) است.

.

مقدمه دیگه ای که لازمه عرض کنم خدمتتون اینه که در دیدگاه عارفان ،

.

عالم تجلی خداست . هر چیزی که توی عالم هست نشانی از جلوه و

.

زیبایی و جمال و جلال الهی داره . عارف میگه که زیبایی گل از خود گل

.

نیست . بلکه یک پرتو ناچیز از تجلی زیبایی خداوند است . هیچ صاحب

.

حسنی در عالم نیست مگر اینکه حسنش ، تجلی حسن خداست . البته

.

این دیدگاه یک دیدگاه تخیلی و شاعرانه نیست . عرفا برای این مطلب

.

برهان اقامه کرده اند و این مطالب رو به صورت عقلی اثبات کرده اند و ما

.

رو هم تشویق کرده اند به اینکه سلوک کنید تا ببینید در عالم چیزی جز

.

تجلی خداوند نیست . عارف میگه که اگر کسی به تو محبت کرد بدون که

.

خدا داره به تو محبت میکنه. این محبتی که در این فرد نسبت به تو است

.

چیزی جز تجلی محبت خدا نسبت به تو نیست . اگر در عالم زیبایی وجود

.

داره ، علم وجود داره ، محبت وجود داره و هر کمال دیگه ای که وجود

.

داره اینها همه تجلی محبت خداست و تجلی علم خداست و تجلی کمالات

.

خداست. بر این اساس در عالم معشوقی جز خدا وجود نداره . اخه شما

.

اگر به چیزی عاشق بشید خواه یا نا خواه عاشق تجلیی از تجلیات الهی

.

شده اید. بنا براین چه خودتون بدونید یا ندونید عاشق خدا شدین .

.

با این تفاصیلی که خدمتتون عرض کردم ، عرفا میگن که انسان در عالم به

.

هرچیزی که عشق پیدا میکنه باید بدونه که این زیبایی و کمالی رو که

.

معشوق داره مال خودش نیست بلکه از جای دیگر است. لذا این عشقی

.

رو که در او پیدا شده سرایت بده به معشوق حقیقی. یعنی در حقیقت

.

عشقی را که به ان چیز پیدا کرده مجاز بداند تا پلی باشد برای اینکه این

.

عشق را به خق سرایت بدهد. بر اساس این دیدگاه اصلا فرد عارف در عالم

.

معشوقی نمیبیند جز حق تعالی . در اینصورت فرد به هرچیزی که علاقه

.

پیدا میکند اصلا ان چیز را مشاهده نمیکند . بلکه تماما حق را میبیند. به این

.

لحاظ به این معشوق میگویند معشوق مجازی. یعنی معشوقی که عشق

.

مجازا به او نسبت دارد نه حقیقتا.

 .

نکته مهم دیگری را که لازم میدانم عرض نمایم اینه که بعضی از بزرگان

.

شان انسان را فراتر از این میدانند که حتی مجازا نسبت به هرچیزی

.

عشق بورزد. بر این اساس عشق را به سه قسمت تقسیم بندی میکنند.

.

1—عشق حقیقی : که تنها عشق به خداست و لا غیر 2—عشق مجازی

.

که عشق به معصومین و استادان و اولیای الهی و صاحبان کمالات حقیقیو

.

معنوی است . 3—عشق غلط که مر بوط به سایر عشقهای کوچک است

.

که در خور مقام انسانیت و شان و حقیقت ادمی نیست.

.

چنانکه ملاحظه فرمودید مشخص کردید که مساله عشق مجازی انگونه

.

که بر سر زبانهای عوام و غیر متخصصین رایج و دایر میباشد نیست.

.

تا اینجا به بخشی از سوالات استاد بزرگوارمان پاسخ دادیم و امیدوارم که

.

پاسخهای ناچیز بنده شایسته طبع شما بزرگواران و علی الخصوص

.

دوستی که طرح این سوالات را فرمودند باشد.

.

انشاالله در مورد استاد و نحوه دستیابی به او نحوه شناختن او در پست

.

های بعدی صحبت مینمایم.

.

همدلی یادمون نره . محبت یادمون نره . دعا یادمون نره .

.

بماند برای بعد.





طبقه بندی: ..::عرفان نظری۲::..، 

..::اشتراک گذاری مطلب.:..

اشتراک گذاری در بالاترین اشتراک گذاری در دنباله اشتراک گذاری در وی ویو اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در گوگل ریدر اشتراک گذاری در خوشمزه اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در فرندفید اشتراک گذاری در google buzz اشتراک گذاری در توییتر ایمیل کردن این مطلب

-:¦:- Weblog Themes By توحید و عرفان -:¦:-


Best Resolution => 1600 * 900


نمایش نظرات 1 تا 30
کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به سایت توحید و عرفان است | طراحی => توحید وعرفان