تبلیغات
توحید و عرفان - ایا خداوند قادر بر انجام محال است ؟

توحید و عرفان
 
وبگو | پلیر ساده و زیبای پخش آهنگ

متن جانشین


✿بی تو مهتاب شبی باز از آن كوچه گذشتم ✿ همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم ✿ شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم ✿ شدم آن عاشق دیوانه كه بودم ✿ در نهان خانه جانم گل یاد تو درخشید✿ باغ صد خاطره خندید✿ عطر صد خاطره پیچید ✿ یادم آمد كه شبی با هم از آن كوچه گذشتیم ✿پر گشودیم و در آن خلوت دل خواسته گشتیم ✿ ساعتی بر لب آن جوی نشستیم ✿ تو همه راز جهان ریخته در چشم سیاهت ✿ من همه محو تماشای نگاهت ✿ آسمان صاف و شب آرام ✿ یادم آید تو به من گفتی : از این عشق حذر كن ✿ لحظه ای چند بر این آب نظر كن ✿ آب ، آیینه عشق گذران است ✿ تو كه امروز نگاهت به نگاهی نگران است ✿ باش فردا كه دلت با دگران است ✿ تا فراموش كنی ، چندی از این شهر سفر كن ✿ با تو گفتم حذر از عشق ؟ ندانم ✿ سفر از پیش تو ؟ هرگز نتوانم ✿ روز اول كه دل من به تمنای تو پر زد ✿ چون كبوتر لب بام تو نشستم ✿ تو به من سنگ زدی ! من نه رمیدم نه گسستم ✿ باز گفتم كه تو صیادی و من آهوی دشتم ✿ تا به دام تو در افتم همه جا گشتم و گشتم ✿ حذر از عشق ندانم. سفر از پیش تو هرگز نتوانم ، نتوانم ✿ یادم آید كه دگر از تو جوابی نشنیدم✿ پای در دامن اندوه كشیدم ✿ نگسستم ، نرمیدم ✿ رفت در ظلمت غم آن شب و شبهای دگر هم ✿ نه گرفتی دگر از عاشق آزرده خبر هم ✿ نكنی از آن كوچه گذر هم ✿بی تو اما به چه حالی من از آن كوچه گذشتم✿

 
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 14 فروردین 1387 توسط مهم نیست

(ادامه از ارسال قبلی)

.

اما سوالات و مطالبی را که فردی به نام (نسخه پیچ)  در وبلاگ مذکور

.

مطرح کرده اند اینگونه است که (خدای تو قادر مطلق و بی نقصه؟ حالا

.

بذار یه چیزی انتخواب کنم که با نقص ارتباط مستقیم داشته باشه - ایا

.

خدای تو میتونه موجود یا وجودی برتر از خودش بیافرینه ؟
.

من دربارش فکر کردم و میگم نمیتونه = چون میگه من بی نقصم و برتری

.

فقط با برطرف کردن نقص ها به وجود میاد - خدای تو میگه قادر مطلقه و

.

افریده هم نیست
.

- ایا خدای تو میتونه موجود یا وجودی کاملا شبیه خودش بیافرینه ؟ من در

.

این مورد هم فکر کردم و میگم نمیتونه = چون هر چیزی که خدا میافرینه

.

در درجه ی اول یک افریدس در حالی که خدای ما افریده نیست = پس

.

میشه یکی افریده و مخلوق و یکی هم افریده نیست پس نمیتونه شبیه

.

خودش رو بیافرینه
.

میبینی که من دو تا مثال نقض واسه ی قادر مطلق بودن خدا زدم که تا

.

حالا هیچکس نتونسته اشتباه بودنشونو ثابت کنه + لطفا به من نگید که

.

چه لزومی داره خدا بخواد اینکارو بکنه چون من اینجا فقط بحث توانستن و

.

قادر مطلق بودن رو پیش کشیدم نه خواستن و الزام و لطفا نگید که

.

حرفای تو مثل اون کسیه که میگفت ایا خدا میتونه سنگی بیافرینه که

.

خودش نتونه بلدش کنه ؟ چون اون خودشم جواب خودشو نمیدونست و

.

واسه ی خدا شروط علکی گذاشته بود ولی من فقط تناقض میان

.

حرفهای خدا رو به همه نشون میدم و حرفی از خودم نمیزنم.)

.

از غلطهای املایی بگذریم و وارد اصل مطلب بشیم. سوال ایشون یه

.

سواله که در قالب دوتا مثال یا به دوصورت طراحی شده.  اصل سوال اینه

.

که ایا خدا میتونه موجودی موجودی فراتر از خودش یا لااقل مساوی با

.

خودش خلق کنه یا نه. اگر بگیم که نمیتونه نقص در قدرت خدا لازم میاد و

.

اگر هم بگیم میتونه محاله . چون خدا هر موجودی رو که خلق کنه نا چارا

.

اون مخلوق ممکن الوجوده و ممکن الوجود همیشه ضعیفتر از واجب

.

الوجوده و... . ادعایی که در این سوال مطرح شده اینه که (حالا هیچکس

.

نتونسته اشتباه بودنشونو ثابت کنه) . بنده باید خدمت این دوست عزیز

.

عرض کنم که این حرفی که شما میفرمایید که( تا حالا کسی کسی

.

نتونسته اشتباه بودنشو ثابت کنه) ناشی از بی سوادی و مطالعه نداشتن

.

در ابتدایی ترین کتب فلسفه است . در اکثر کتب فلسفی و حتی کتب

.

ساده ای که برای عوام و غیر متخصصین تنظیم شده پاسخ به این سوال

.

فوق العاده ساده و بچه گانه داده شده . شما اگر با کتب شهید مطهری

.

که فلسفه محض هم نیست و خیلی ساده و ابتدایی برای عوام نوشته

.

شده است انس داشتید دیگر از این سوالات نمی پرسیدید.  نه تنها این

.

سوال شما بلکه سوالات دیگری مانند (ایا خدا میتونه سنگی خلق کنه که

.

خودش نتونه بلند کنه ) یا ( ایا خدا میتونه یه شتر رو از سر یه سوزن عبور

.

بده بطوریکه نه سوزن بزرگ بشه و نه شتر کوچک) و سوالاتی از این

.

دسته که همگی در حقیقت یه سواله به شکلهای گونا گون .

.

جواب: مقدمه اولی که باید بگویم اینست که دوست عزیز و بزرگوار شما

.

نمیدانید قدرت به چه چیزی تعلق میگیرد . بعضی از چیزها شیء هستند و

.

بعضی چیز ها شیء نیستند. یعنی به عبارت دقیقتربعضی از چیز ها

.

شیءند و بعضی لا شیء . به عبارت دیگر بعضی چیز ها شیئیت دارند و

.

بعضی چیز ها شیئیت ندارند. واضح است که چیزهای محال ، لا شیء

.

هستند .

.

اما مقدمه دوم اینکه قدرت به شیء تعلق میگیرد نه به لا شیء . عبارتی

.

که خدا در قران به خود نسبت میدهد اینست که (والله علی کل شیء

.

قدیر ) نه اینکه (والله علی کل لاشیء قدیر )اصلا قدرت به لا شیء تعلق

.

نمیگیرد .

.

مقدمه سوم که باید بگویم اینست که اگر قدرت به لا شیء تعلق نمیگیرد ،

.

علتش ضعف قادر نیست بلکه علتش ضعف ان لاشیء است .

.

با این مقدماتی که عرض شد خدمتتان حای گوییم که اینکه خداوند میتواند

.

موجودی برتر از خودش بیافریند اصلا شیئیت ندارد و محال است . قدرت بر

.

امر محال تعلق نمیگیرد. چون محالات شیئیت ندارند. اینکه خدا موجودی بر

.

تر از خود بیافریند محال است و لا شیء . چون خدا هر موجودی که

.

بیافریند نا چار ممکن الوجود است . ممکن الوجود هم نمیتواند از واجب

.

الوجود قوی تر باشد. دقیقتر بگویم که اگر مثلا خدا بخواهد یک موجودی

.

مانند خود را بیافریند ، از جهتی باید ان مخلوق ، واجب الوجود باشد(چون

.

فرض بر خلق موجود مانند واجب الوجود است) و از طرفی هم باید ممکن

.

الوجود باشد (چون مخلوق است ) و این محال است . یعنی یک شیء

.

نمیتواند هم واجب باشد و هم ممکن . این حرف اصلا عقلانی نیست و

.

سوال در این موارد غلط است . عقل سلیم ، اینگونه سخن نمیگوید.

.

این مطالبی را که شما فرمودید لا شیء است و قدرت بر ان تعلق

.

نمیگیرد . اگر خدا چنین چیزی را نتواند ایجاد کند ، نمیتوان گفت که قدرت

.

خدا محدود است . چون اصلا قدرت بر این امری که شما گفتید تعلق

.

نمیگیرد.

.

به بیان ساده یک مثالی برای شما بزنم و عرایضم را در این قسمت ختم

.

کنم. مثلا شما بر ترین و زبده ترین نقاش دنیا را بیاورید و بگویید که روی دریا

.

نقاشی کن !!!!!! اگر نتوانست روی دریا نقاشی کند ، شما به او بگویید که

.

معلوم میشود تو نقاش نیستی!!!!!!!! در اینجا اگر فرد عاقلی باشد به

.

شما میگوید که عزیز من ، نقاشی بزرگتر از این فرد دیگر تصور ندارد اما 

.

دریا قابلیت ندارد که روی ان نقاشی شود. پس حرف شما که به جناب نقاش

.

گفتید تو نقاش نیستی ، اصلا حرف خنده دار و غیر عقلانی است. در این

.

مثال ضعف از جانب نقاش نیست . این جناب نقاش در نهایت مهارت برای

.

نقاشی است . بلکه ضعف از جانب در یاست که قابلیت نقاشی کردن روی

.

ان را ندارد.

.

حالا سوالات شما هم همینگونه است . خداوند قادر مطلق است و هر

.

شیئی را میتواند ایجاد ایجاد کند. ولی مواردی را که شما گفتید شیء

.

نیست بلکه لا شیء است . خدا قدرت مطلقه و تامه است ولی انچه را که

.

شما گفتید قابلیت ایجاد شدن ندارد. ضعف از خدا نیست بلکه از جانب چیز

.

هایی است که شما گفتید.

اگر کسی اهل عقل و منطق و فهم باشد ، همین مقدار که عرض کردم

.

برایش کافی است. اما اگر کسی اینگونه نباشد ، صد خروار کتاب هم که

.

برایش توضیح دهند ، سودی به حال او نخواهد داشت . اگر اهل فهم

.

هستید بنده به ساده ترین شکل ممکن ، مطلب را برایتان عرض کردم.

.





طبقه بندی: ..::فلسفه ۲::..، 

..::اشتراک گذاری مطلب.:..

اشتراک گذاری در بالاترین اشتراک گذاری در دنباله اشتراک گذاری در وی ویو اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در گوگل ریدر اشتراک گذاری در خوشمزه اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در فرندفید اشتراک گذاری در google buzz اشتراک گذاری در توییتر ایمیل کردن این مطلب

-:¦:- Weblog Themes By توحید و عرفان -:¦:-


Best Resolution => 1600 * 900


کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به سایت توحید و عرفان است | طراحی => توحید وعرفان