تبلیغات
توحید و عرفان - نقدی بر برخی استدلالات منکرین اعجاز قران

توحید و عرفان
 
وبگو | پلیر ساده و زیبای پخش آهنگ

متن جانشین


✿بی تو مهتاب شبی باز از آن كوچه گذشتم ✿ همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم ✿ شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم ✿ شدم آن عاشق دیوانه كه بودم ✿ در نهان خانه جانم گل یاد تو درخشید✿ باغ صد خاطره خندید✿ عطر صد خاطره پیچید ✿ یادم آمد كه شبی با هم از آن كوچه گذشتیم ✿پر گشودیم و در آن خلوت دل خواسته گشتیم ✿ ساعتی بر لب آن جوی نشستیم ✿ تو همه راز جهان ریخته در چشم سیاهت ✿ من همه محو تماشای نگاهت ✿ آسمان صاف و شب آرام ✿ یادم آید تو به من گفتی : از این عشق حذر كن ✿ لحظه ای چند بر این آب نظر كن ✿ آب ، آیینه عشق گذران است ✿ تو كه امروز نگاهت به نگاهی نگران است ✿ باش فردا كه دلت با دگران است ✿ تا فراموش كنی ، چندی از این شهر سفر كن ✿ با تو گفتم حذر از عشق ؟ ندانم ✿ سفر از پیش تو ؟ هرگز نتوانم ✿ روز اول كه دل من به تمنای تو پر زد ✿ چون كبوتر لب بام تو نشستم ✿ تو به من سنگ زدی ! من نه رمیدم نه گسستم ✿ باز گفتم كه تو صیادی و من آهوی دشتم ✿ تا به دام تو در افتم همه جا گشتم و گشتم ✿ حذر از عشق ندانم. سفر از پیش تو هرگز نتوانم ، نتوانم ✿ یادم آید كه دگر از تو جوابی نشنیدم✿ پای در دامن اندوه كشیدم ✿ نگسستم ، نرمیدم ✿ رفت در ظلمت غم آن شب و شبهای دگر هم ✿ نه گرفتی دگر از عاشق آزرده خبر هم ✿ نكنی از آن كوچه گذر هم ✿بی تو اما به چه حالی من از آن كوچه گذشتم✿

 
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 5 اردیبهشت 1387 توسط مهم نیست

با سلام خدمت همه اساتید بزرگوار: ما سلسله مباحثمون در حول محور

.

توحید دور میزد و میخواستیم که از توحید بیشتر با هم گفتگو کنیم . اما

.

سوالات و مطالبی رو که خودتون در جریانش هستید پیش امد و ما رو از

.

اصل مطلب دور کرد. گرچه تمام حرفهایی که داریم میزنیم همه توحیده

.

ولی بالاخره مباحثی رو که وعده داده ایم کمی به تاخیر افتاده .

.

امروز هم قصد دارم در مورد حرفها و حدیثهایی که در مورد قران پیش

.

اورده اند کلماتی رو تقدیم حضورتون کنم.

.

قبلش عرض کنم که دوستان عزیز چه خوب است انسان دقت کند و حرف

.

مردم را بفهمد. جناب اوسعی در وبلاگ خودشون مطالبی رو در مورد اعجاز

.

قران مطرح کردند و حرفهایی رو زدند. اما منظورشون به هیچ وجه این

.

نیست که بخواهند بگویند که قران معجزه نیست .  ایشان میخواهند بگویند

.

که دلیلهایی را که در باره اعجاز قران اورده اند کافی نیست و مخدوش

.

است . و حرفشان اینست که بگردید و دلیلی محکم بر اعجاز قران بیاورید.

.

نه اینکه یک عده از دوستان بلند شده و چوب تکفیر و بدست گرفتند و ... و

.

یه عده هم که زود فکر نکرده و نسنجیده بلند شدند و گفتند که ما دیگه در

.

معجزه بودن قران شک داریم . انسان نباید با یه کله خرما به این زودی داغ

.

کند. باید حرف مردم را فهمید و تحلیل کرد.

.

سخن اقای اوسعی در معجزه بودن قران نیست بلکه در دلیلهایی است

.

که بر اعجاز قران اورده اند. البته فرمایشات ایشان و دلیلهایی را که از

.

جانب منکرین اعجاز قران اورده اند قابل تامل است. اما به نظر بنده هیچ

.

کدام وارد نیست . بنده اگر بخواهم وارد نقد دلیلهایی را که اقای اوسعی از

.

جانب منکرین اعجاز قران اورده اند وارد شوم ، باید چندین پست به این

.

مطلب بپردازم ولی چنین قصدی ندارم. البته ایشان گاهی اوقات

.

فرمایشاتی دارند که بنده تعجب میکنم که چگونه از این حرفها زده اند و

.

چنان مطلب را با الفاظ خاص خودشان حق جلوه میدهند که افراد را واقعا

.

دچار تردید میکند و این انتقادی است که بر ایشان وارد است . فقط به

.

عنوان مثال عرض کنم که مثلا یکی از ایراداتی را که بر اعجاز علمی قران

.

وارد فرموده اند اینست که :

.

(یکی از جنبه هایی که بعضیها معتقد به آن هستند ،اعجاز علمی قرآن

.

است.اولا درمورد اعجاز قبلا با هم صحبت داشتیم.دوستان اعجاز، چیزی

.

علمی نیست بلکه حقیقتی است که اولا باید 100 در 100 خلاف علم

.

باشد چون اگر با قوانین علمی تایید شود یک نوع روش علمی بحساب

.

می آید نه خوارق عادت و افراد دیگر بشر هم میتوانند به آن دست

.

بیابند.ثانیا :اگر وجه قرآن وجه علمی باشد پس هر کاشف و دانشمندی

.

میتواند ادعا کند که پیغمبر است چون چیزی که او اختراع نموده یا

.

اکتشاف نموده در آن زمان برای احدی دست یافتنی نبوده. ثالثا:اگر قرآن

.

کتاب علمی باشد باید عرض کنم که علم ثابت نیست بلکه به مرور تکوین

.

مییابد. به همین خاطر باید قرآن هم به مرور متغیر شود و آیات جور

.

واجوری مطابق با زمان بیاورد در حالی که مذهبیون معتقدند که قرآن تا

.

قیامت تغییر نمیکند!!!رابعا:بسیاری از مفاهیم قرآنی از قصه هایی که در

.

کتب آن روزمندرج بوده  اخذ شده مثل نجوم بطلمیوسی که در یونان و

.

ایران و ... مشهور بوده و مخالفین معتقدند که حضرت در مسافرتهای

.

تجاریش چیز هایی در این ابواب شنیده بود و این علوم نادرست را برای

.

مردم بیسواد آنروز آورد که این معجزهء من است!! خامسا:اگر قرآن

.

وجهی علمی داشت یا وجه علمی قرآن که با پررویی(ببخشید در بحث

.

آزاد از این لفظ استفاده کردم چون معادلی برایش پیدا نکردم)و با

.

وقاحت از طرف یک مشت بیسواد مطرح شده، اینچنین واضح بوده چرا

.

این آقایان در زمانهای ماضی چنین مطالب علمیی را حتی در حد تئوری

.

از این کتاب مطرح نکردند؟چرا بعد از اینکه دنیا اشتباهات نجوم

.

بطلمیوسی را اثبات کرد تازه به صرافت افتادند که...آه...قرآن هم همینو

.

میگفت؟؟؟پس حداقل نتیجه ای که میتوانیم بگیریم این است که کسانی

.

که این نوشته ها را با وقاحت و بی شرمی  مینویسند اصلا چیزی نه از

.

علم میفهمند- نه از اعجاز و نه...!تازه اگر گفتارشان هم که دلالت بر

.

علمی بودن قرآن دارد تایید شود(مخالفین: که اتفاقا دقیقا اثبات میکنیم

.

که قرآن کتابی پر از غلطهای علمی است که حتی یک بچه پنجم ابتدایی

.

هم آن را میفهمد) باز هم قرآن معجزه نیست.چون پدیدهء علمی  که

.

اصلا معجزه نیست بابا!!!!)

.

حالا همین مطلب را بررسی بکنیم و ببینیم که ایا درست گفته اند یا نه؟؟؟؟

.

ایشان در مطلب خود نوشته اند که:

 .

(اولا درمورد اعجاز قبلا با همصحبت داشتیم.دوستان اعجاز، چیزی

.

علمی نیست بلکه حقیقتی است که اولا باید 100 در 100 خلاف علم

.

باشد چون اگر با قوانین علمی تایید شود یک نوع روش علمی بحساب

.

می آید نه خوارق عادت و افراد دیگر بشر هم میتوانند به آن دست

.

بیابند)

.

ما در همین مطلب اول شما بحث داریم و این از حرفهای عجیبی است

.

بنده نمیدانم چگونه متوجه اشکالات سخن خود نشده اید. ایشان گفته اند

.

که اعجاز باید چیزی صد در صد خلاف علم باشد . دقت باید کرد که اعجاز از

.

ناحیه خداوند صادر میشود که صدور این امر معجز بدست پیامبران الهی

.

است . محال است در عالم فعلی از جانب خداوند صادر شود و از روی علم

.

نباشد . خداوندی که عالم است اگر کاری غیر علمی انجام دهد این حرف

.

یعنی قائل شدن به گزاف در فعل الهی . خداوند گزاف انجام نمیدهد . بلکه

.

هر کاری که میکند تماما از روی علم است و همه کارهایش علمی است.

.

میدانید که معجرات هم یکی از افعال الهی است که به دست پیامبران

.

صادر شده است . کار خدا که گزاف نیست تا ما بگوییم معجزه باید صد در

.

صد خلاف علم باشد . برهان میگوید که معجزات صادر از خداست و خداهم

.

کار غیر عالمانه انجام نمیدهد . پس معجزات همگی از روی علم پیاده شده

.

اند. اما نکته دقیقی که اقای اوسعی را به اشتباه انداخته اینجاست که

.

گرچه معجزات و صدورانها همه از روی علم است و علم مخصوصی است

.

که مختص به خدا و پیامبرانش هست . اما این علم برای بشرهای عادی

.

ناشناخته است و علم بشری را به ان علم دسترسی نیست. پس حرف

.

اقای اوسعی در این مطلب ناصواب است . حق اینست که بگوییم صدور

.

معجزات از روی علم است ولی علم ان برای بشرهای معمولی ناشناخته

.

است . این درست نیست که اگر ما به حکمت و علم چیزی دست نیافتیم و

.

بدانیم که هیچگاه به ان دست نخواهیم یافت بگوییم که این کار صد در صد

.

مخالف علم است . این حرف یعنی اینکه بگوییم از خداوند گزاف صادر

.

میشود و اشکالات بسیار دیگری هم دارد.

.

مطلب دوم ایشان اینست که (ثانیا :اگر وجه قرآن وجه علمی باشد پس

.

هر کاشف و دانشمندی میتواند ادعا کند که پیغمبر است چون چیزی که

.

او اختراع نموده یا اکتشاف نموده در آن زمان برای احدی دست یافتنی

.

نبوده)

.

این حرف هم نا صواب است . اصلا اعجاز علمی قران به اکتشاف و مسائل

.

تجربی نیست. در قران نه سخنی از کشف برق است و نه اختراع

.

کامپیوتر . این حرفها که در ساحت قران راه ندارد. اعجاز علمی قران به این

.

است که منبع اصلی و اساسی در کشف تمام حقایق ماوراء طبیعت

.

است . اصلا در منظر قران به علوم تجربی و ریاضی و امثاله علم اطلاق

.

نمیشود. در قران هر جاسخن از علم است منظور دانش الهی است . حالا

.

شما امده اید و مطالب قران را با علوم تجربی و اکتشافات و اختراعات

.

قیاس کرده اید؟؟؟؟؟؟؟ اصل این قیاس غلط است و نشان از این دارد که

.

باید انس خود را با قران بیشتر نمایید. شما هر علمی را که در علوم

.

اسلامی میابید که با تجربه و حس قابل دسترسی نیست و باید از طریق

.

عقل و نقل به ان دست یافت را ریشه اش را در قران میابید و مبین ان

.

قران است . ایا این اعجاز نیست که یک کتاب که با خط معمولی و نوشته

.

معمول کتابی ، حجمش به صد صفحه ام نمیرسد منشاء پیدایش علوم فقه

.

و حدیث و کلام و ... است . نظر من اینست که در علوم الهی مطلبی

.

نیست که ریشه در قران نداشته باشد . یا مستقیما از قران اخذ شده است

.

یا با تشکیل قیاس و برهانهایی که منشا قرانی دارد استخراج شده است .

.

اگر شما مطلبی سراغ دارید که چنین نباشد بیاورید. حتی احادیث نیز

.

مبانی و اصول و کلیاتشان در قران امده است . اشکال شما در این است

.

که معنای اعجاز علمی قران را اکتشاف و اختراع و امثال این معنا کردید و

.

این حرف بر زبان شما جاری شد. در صورتی که میدانیم نه در قران برقی

.

اختراع شده و نه ... . ای کاش کمی دقیقتر در مطلب شده بودید و معنای

.

اعجاز علمی را بیشتر بررسی فرموده بودید .

.

مطلب سوم شما این بود که

.

 (. ثالثا:اگر قرآن کتاب علمی باشد باید عرض

.

کنم که علم ثابت نیست بلکه به مرور تکوین مییابد. به همین خاطر باید

.

قرآن هم به مرور متغیر شود و آیات جور واجوری مطابق با زمان

.

بیاورد در حالی که مذهبیون معتقدند که قرآن تا قیامت تغییر نمیکند!!!)

.

جناب استاد این حرف نیز از شما بعید است . مگر علم قرانی علم بشری

.

است که در معرض تغییر و تبدیل باشد . علم قرانی برگرفته از علم حق

.

است که ثابت است و ساحت ان از تغییر و تبدیل و ... مبراست . قران مبین

.

حقایق است و حقایق همیشه ثابت است . پس قران هم همیشه ثابت

.

است. این علم بشری است که دائما اشتباه تشخیص میدهد و بعدا انرا

.

تصحیح میکند. اما خداوند که اینگونه نیست و علومی که از زبان الهی

.

جاری میشود که در معرض تغییر و تبدل نیست . عجیب اینست که شما

.

انتظار دارید علم خداوند هم مانند علوم بشری در معرض خطا و تغییر و

.

تبدیل باشد. اشکال شما در اینجا نیز اینست که بین علم الهی که در قران

.

امده است و صادر شده از جانب خداوند است که از خطا و ... مصون است

.

را با علم جانور شناسی و ... اشتباه گرفتید و حرفهایی اینگونه ناروا زده

.

اید.

.

مطلب چهارم شما این است که

.

(رابعا:بسیاری از مفاهیم قرآنی از قصه هایی که در کتب آن روزمندرج

.

بوده  اخذ شده مثل نجوم بطلمیوسی که در یونان و ایران و ... مشهور

.

بوده و مخالفین معتقدند که حضرت در مسافرتهای تجاریش چیز هایی

.

در این ابواب شنیده بود و این علوم نادرست را برای مردم بیسواد

.

آنروز آورد که این معجزهء من است!!)

.

بنده از شما درخواست دارم این ادعایی را که دارید ثابت بفرمایید . ببینیم ایا

.

کجای قران است که در مورد نجوم بطلمیوسی حرف زده و یا بر اساس ان

.

حرف زده است به گونه ای که با علوم جدید در تنافی است؟؟؟؟  شما در

.

اینجا به صرف ادعا تکیه کرده اید و حتی یک مثال هم نیاورده اید. لطف

.

نموده و مواضعش را مشخص کنید ببینیم ایا انها که این حرف را میزنند

.

درست میگویند یا خیر؟؟؟؟ . حتما انتظار ندارید که ادعایی را که مطرح کرده

.

..::اعجاز قرآن::..، 

..::اشتراک گذاری مطلب.:..

اشتراک گذاری در بالاترین اشتراک گذاری در دنباله اشتراک گذاری در وی ویو اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در گوگل ریدر اشتراک گذاری در خوشمزه اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در فرندفید اشتراک گذاری در google buzz اشتراک گذاری در توییتر ایمیل کردن این مطلب

-:¦:- Weblog Themes By توحید و عرفان -:¦:-


Best Resolution => 1600 * 900


کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به سایت توحید و عرفان است | طراحی => توحید وعرفان