تبلیغات
توحید و عرفان - اعجاز قرآن۲

توحید و عرفان
 
وبگو | پلیر ساده و زیبای پخش آهنگ

متن جانشین


✿بی تو مهتاب شبی باز از آن كوچه گذشتم ✿ همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم ✿ شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم ✿ شدم آن عاشق دیوانه كه بودم ✿ در نهان خانه جانم گل یاد تو درخشید✿ باغ صد خاطره خندید✿ عطر صد خاطره پیچید ✿ یادم آمد كه شبی با هم از آن كوچه گذشتیم ✿پر گشودیم و در آن خلوت دل خواسته گشتیم ✿ ساعتی بر لب آن جوی نشستیم ✿ تو همه راز جهان ریخته در چشم سیاهت ✿ من همه محو تماشای نگاهت ✿ آسمان صاف و شب آرام ✿ یادم آید تو به من گفتی : از این عشق حذر كن ✿ لحظه ای چند بر این آب نظر كن ✿ آب ، آیینه عشق گذران است ✿ تو كه امروز نگاهت به نگاهی نگران است ✿ باش فردا كه دلت با دگران است ✿ تا فراموش كنی ، چندی از این شهر سفر كن ✿ با تو گفتم حذر از عشق ؟ ندانم ✿ سفر از پیش تو ؟ هرگز نتوانم ✿ روز اول كه دل من به تمنای تو پر زد ✿ چون كبوتر لب بام تو نشستم ✿ تو به من سنگ زدی ! من نه رمیدم نه گسستم ✿ باز گفتم كه تو صیادی و من آهوی دشتم ✿ تا به دام تو در افتم همه جا گشتم و گشتم ✿ حذر از عشق ندانم. سفر از پیش تو هرگز نتوانم ، نتوانم ✿ یادم آید كه دگر از تو جوابی نشنیدم✿ پای در دامن اندوه كشیدم ✿ نگسستم ، نرمیدم ✿ رفت در ظلمت غم آن شب و شبهای دگر هم ✿ نه گرفتی دگر از عاشق آزرده خبر هم ✿ نكنی از آن كوچه گذر هم ✿بی تو اما به چه حالی من از آن كوچه گذشتم✿

 
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 15 اردیبهشت 1387 توسط مهم نیست

با سلام خدمت استادان بزرگوار و دوستان عزیز

.

         *~*~*نامه بنده به جناب اوسعی در اعجاز قرآن*~*~*

.

 استاد گرامی بنده هرچه در کلمات شما دقت و تحقیق بیشتری کردم ، در

.

مواضع بسیاری از کلماتتان ، درباره قران چیزهایی دیدم که واقعا تعجب

.

مرا برانگیخت که واقعا جناب اوسعی چگونه اینهمه در حق قران کم

.

توجهی و بی دقتی به خرج داده اند و چگونه این مطالب را به قران نسبت

.

داده اند.هرچه تلاش کردم به سر این معنی برسم ، نتیجه ا ی عایدم

.

نشد . تنها احتمالی برایم حاصل شد که ان این بود که شاید ایشان در صدد

.

هستند که توجه دوستان را به قران جلب نمایند و وجوه بسیار ضعیف و

.

عامیانه ای را که در رد اعجاز قران و یا در باب دفاع از اعجاز قران بیان شده

.

را ذکر نمایند و در اخر که توجهات به سمت اعجاز قران معطوف است ،

.

انگاه به بیان حقیقت اعجاز قران و بیان استدلالات محکم بپردازند. این

.

احتمالی بود که به ذهن بنده رسید . با خوشبینی امید دارم که چنین

.

باشد .

.

اما بنده وقتی که خواستم به بیان اشکالات و مغالطاتی که در حرفهای

.

شما یافتم ، بپردازم دیدم که اگر بخواهم وارد مباحث ان بشوم به ازای هر

.

پست از نوشته های شما باید چند پست در رد انها و نقد انها و اثبات عکس

.

انه بپردازم و باز هم قلت و ان قلت پیش بیاید و مباحث در لابلای اشکال و

.

ایرادات گم شود . گرچه مقداری در باره دو پست از نوشته های شما در

.

طی چند پست نوشتم که متاسفانه با کم لطفی از جانب شما در حق انها

.

مواجه شدم .

.

لذا چون استدلالات معاندین را خالی از تحقیق دیدم و بحث در مورد انرا نیز

.

بی ثمر دیدم ، تصمیم گرفتم که از نقد کلمات شما به طور اختصاصی ،

.

پرهیز کنم و عرایضی را در باب اعجاز قران تقدیم کنم و وجوهی چند از انرا

.

ذکر کنم . حال خود دانید اگر خواستید در حرفهای ما دقت نموده و اگر هم

.

تمایلی نداشتید بنده وظیفه خود را به عنوان یک دوست و یک برادر ادا

.

کرده ام .

.

امید اینکه به عرایض بنده به دید داورانه و نه به دید نقادانه نظاره بنمایید .

.

چون نگاه نقادانه حتی از دو دو تا چهار تا هم ایراد میگیرد و این حرف و

.

حدیثها را تا قیام قیامت ادامه میدهد . ولی نگاه داورانه انسان را در فهم

.

صحیح از غلط کمک مینماید و این نوع دید است که در درک حقایق سودمند

.

 است .

.

اما بنده چند وجه مختلف اعجاز قران را تقدیم مینمایم و جز این مقدار که

.

عرض مینمایم ، چیزی ندارم که تحفه جنابعالی کنم . وجوهی که در صدد

.

ذکر ان هستم.

.

1— فصاحت و بلاغت است ( البته به شرطی که قبل از خواندن مطلب

.

نفرمایید در این باره بحث کرده ایم وجوابهایش را داده ایم . بلکه عرایض

.

بنده کمی با مابقی عرایض دوستان متفاوت است )

.

2— اعجاز قران در محتوا و معارف است ( در اینجا هم شرط قبلی ملحوظ

.

است )

.

3— اعجاز قران در جامعیت است

.

4اعجاز قران به اخبار از غیب است

.

5— اعجاز قران در اورنده ان است  ( در اینجا هم شرط قبلی ملحوظ

.

است )

.

حال که چارچوب بحث خود را برای حضرتعالی روشن نمودم وارد در اصل

.

مباحث میشوم .

.

اعجاز قران در فصاحت و بلاغت

.

اما در باره فصاحت و بلاغت قران ذکر چند نکته را ضروری میدانم .

.

ا— اعجاز قران تنها به فصاحت و بلاغت نیست چون اگر اینگونه باشد قران

.

تنها برای عرب زبان اعجاز است . چون تنها کسی فصاحت و بلاغت قران را

.

میشناسد که یا خود عرب باشد و به زبان و ادبیات عرب اشنا باشد . یا اینکه

.

در زبان و ادبیات عرب در حدی که فرق فصیح و بلیغ را از نا فصیح و نابلیغ

.

بداند ، تبحر داشته باشد .

.

2— فصاحت و بلاغت جزء  امور لفظی محض نیست که هرکسی بتواند با

.

شناخت معانی الفاظ و قوانین ادبی فصیح و بلیغ شود . بلکه برای فصیح و

.

بلیغ شدن باید نخست معانی و معارف درستی را درک نمود و سپس انرا

.

در بهترین الفاظ و شیوا ترین قالب لفظی ریخت .

.

3— در قران کریم با حفظ و مراعات عمیق ترین نکات ادبی ، حقایق را در

.

بهترین و زیبا ترین الفاظ ادا میکند . به گونه ای که احدی از اهل فن و خود

.

ادیبان و علمای عرب زبان و غیر عرب زبان نتوانسته اند خدشه ای در

.

فصاحت و بلاغت قران بکنند و همگی بالاتفاق قران را از نظر فصاحت و

.

بلاغت به گونه ای میدانند که از دست بشر اینگونه فصاحت و بلاغتی غیر

.

ممکن است . این معنا همان معنای اعجاز در فصاحت و بلاغت است .

.

4— برخی از افراد امده اند و برخی از جاهای قران را گرفته اند و انرا

.

ترجمه ای (البته غلط و نا هماهنگ) با قران کرده اند و انگاه ان ترجمه خود

.

را که طبعا  به زبان انسانی است اورده اند و انگاه میگویند ( در این ترجمه

.

ای که ما کرده ایم دقت کنید . کجای این فصیح و بلیغ است ). این حرف

.

اقایان در نهایت خنده داری است . اخر مگر باید ترجمه ای که برگردان قران

.

است و انهم به زبان بشری است اعجاز داشته باشد و دران اعجاز قران

.

مشاهده بشود؟؟؟؟ اعجاز قران در خود زبان عربی مشخص میشود و هیچ

.

ترجمه ای را ولی در بهترین حالات ترجمه ای نمیتوان ملاک گرفت . چون

.

اعجاز قران در فصاحت و بلاغت به زبان عربی است ولا غیر . و اصلا در این

.

باره بیش از این سخن نگوییم بهتر است .

.

5— در باره تحدی قران به فصاحت و بلاغت خدا میگوید که اگر توانستید

.

حتی یک سوره مثل انرا بیاورید ، و اگر نتوانستید بدانید که قران اعجاز

.

است و تقوی را پیشه کنید . در اینجا خداوند میگوید هرکس را هم که

.

میخواهید به جز خداوند را به یاری بطلبید . و وعده میدهد که حتی

.

نمیتوانید مانند یک سوره انرا بیاورید. ایه به اینصورت است که (وَإِن كُنتُمْ

.

فِی رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُواْ شُهَدَاءكُم مِّن

.

دُونِ اللّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِینَ = و اگر در آنچه بر بنده خود نازل كرده‏ایم

.

شك دارید پس اگر راست مى‏گویید سوره‏اى مانند آن بیاورید و گواهان

.

خود را غیر خدا فرا خوانید) 

.

در این ایه اشاره بسیار ظریفی شده است که دقت به ان بسیار لازم

.

است . ان اشاره هم عبارت (وَادْعُواْ شُهَدَاءكُم مِّن دُونِ اللّهِ) است . دقت

.

بفرمایید که خدا در این ایه میفرماید شما یک سوره مانند قران بیاورید و

.

همه تان با هم جمع شوید و در این کار از یکدیگر یاری بگیرید . فقط از خدا

.

یاری نگیرید . سوال اینجاست که منظور از این عبارت که  (وَادْعُواْ

.

شُهَدَاءكُم مِّن دُونِ اللّهِ) چیست ؟؟؟ ایا منظور اینست که اگر از من

.

بخواهید که شما را در این امر یاری دهم ، شما را یاری میکنم ؟؟؟؟؟

.

مسلما که منظور این نیست . چون خدا که یاور کافران و منافقان نمیشود

.

انهم در اوردن چیزی که به قول قران معجزه است . معلوم میشود که

.

منظور خداوند اینست که اقا جان یک کتابی از جانب خودتان بیاورید . نه

.

اینکه سوره های خود قران را بگیرید و کلمات انرا جابجا کنید و انگاه بگویید

.

که این مثل قران است. این که نشد مبارزه باقران . البته خدا در همان هم

.

وعده داده که حتی اگر اینکار را هم بکنید باز هم نمیتوانید . اقایان منکرین

.

که از ابتدا هم بودند باز هم به این نکته توجه ننمودند و خود کلمات و سوره

.

های قرانی را الگو گرفته و خواستند که بر اساس ان سوره ای مانند قران

.

بیاورند . اما با اینکار هم خود را مسخره عالم کردند و حرفهایی زدند که هر

.

بنی بشری بادیدن انها باورش نمیشود که فصحا و علما و بزرگان جمع

.

شدند و چنین اراجیفی نوشتند.  نمونه هایی از انها را برای شما به جهت

.

خنده و مزاح ذکر میکنم تا تنوعی در بحث باشد . (الفیل، ما الفیل، و ما

.

ادریك ما الفیل، له ذنب و بیل، و خرطوم طویل، فیل چیست فیل، و چه

.

میدانى كه چیست فیل، دمى دارد سخت و وبیل، و خرطومى طویل) یا

.

اینکه (فنولجه فیكن ایلاجا، و نخرجه منكن اخراجا، آن را در شما زنان فرو

.

مى‏كنیم، چه فرو كردنى، و سپس بیرون مى‏آوریم، چه بیرون كردنى)

.

البته کم نبودند افرادی که میخواستند اینکار را بکنند شرط خداوند را که که 

.

(وَادْعُواْ شُهَدَاءكُم مِّن دُونِ اللّهِ) رعایت نکردند و باز هم خود را مضحکه

.

عام و خاص نمودند . البته ادعاهایی هست که افرادی فلان چیز را اورده

.

اند و این مسلمانها نپذیرفته اند. خودتان میدانید که اینها جز حرف و

.

حدیثهای دروغی بیش نیست . اگر مانند قران را اورده اند باید که متن ان

.

موجود باشد . اگر موجود است بیاورند و مقایسه کنند و کارشناسان نظر

.

خود را ارائه بدهند . اگر هم که متن انها موجود نیست که بر متون نبوده

.

نمیشود استناد کرد. و اگر هم که اورده اند پس باید همینک هم بتوانند

.

اینکار رابکنند . اگر نتوانستند دیگر در این مورد صحبتی نکنند. شما به بنده

.

فرموده بودید که قران در چه امری تحدی کرده است . بنده میگویم تنها در

.

فصاحت و بلاغت یک نمونه بیاورند . مابقی وجوه را هم از ان صرف نظر

.

مینماییم .

.

6— در باره فصاحت بلاغت قران و عدم توانایی بشر از اوردن مانند ان هم

.

خود میدانید که این مطلب اظهر الشمس است و احدی را سراغ ندارم که

.

توانسته باشد بران خدشه ای وارد کند . همه علمای فن بر این مطلب

.

اذعان دارند و انکار ان از عجایب روزگار است . در حالیکه تمامی عرب زبانان

.

و ادیبان عرب بر این امر اقرار دارند عده ای پیدا شده اند که تر جمه های

.

خود را اورده اند و ... . استاد گرامی در باره فصاحت و بلاغت قران که

.

نمیشود شک کرد .

.

7— بنده دونکته از جهت خاتمه کلامم خدمتتان عرض مینمایم که والله

.

قسم اگر کسی ذره ای نور در دلش باشد و مختصر تمیزی برایش مانده

.

باشد با دیدن این دونکته در برابر اعجاز قران سر تعظیم فرود میاورد. ولی

.

افرادی که در محیط توهم و در گیری باخود و خدا و دین خدا قدم میزنند بر

.

این حجتهای اشکاری که انها را ذکر مینمایم هم وقعی نمینهند و راه خود

.

را تا به اخر میروند .

.

اما نکته اول که بنده تنها در حد تلگراف به ان اشاره میکنم و مشاهده

.

چگونگی و تحقیق انرا به عهده خودتان از محققین هستید واگذار مینمایم .

.

تنها ایه اول و دوم سوره بقره یعنی از الم تا للمتقین  (الم (1) ذلِكَ الْكِتابُ

.

لا رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ (2) ) یازده بیلیون و چهارصد و هشتاد و

.

چهار میلیارد و دویست و پنج میلیون و هفتصد و هفتاد هزار و

.

دویست و چهل

(11484205770240 ) وجه قرائت میتواند داشته باشد . میدانید که در زبان

.

عرب هر وجه قرائتی یک معنای مخصوص به خود دارد و هر معنا یک

.

تفسیر جدا گانه دارد . تازه نکته جالب اینست که وجوه ضعیف و انهایی هم

.

که مورد اعتنا نیست در ضرایب لحاظ نشده است . نکته جالب تر اینکه

.

هرگونه که از وجوه قرائت مذکور را بگیرید معنای صحیحی دارد و همگی

.

هم درست. از همه عجیب تر اینکه هر کدام از وجوه را بگیرید در نهایت

.

فصاحت و بلاغت است و ترکیب فصیح و بلیغ جمله را در هم نمیریزد.

.

میگویید چگونه ؟؟؟ به تفسیر بیان السعاده ج1 ، ص 43 -45 رجوع بفرمایید

.

و از کیفیت این مطلب با خبر شوید . در انجا به برهان عقلی و برهان ریاضی

.

این مطلب را اثبات فرموده است و نتایج محاسبات انرا بنده در اینجا ذکر

.

کردم . حال ببینید تنها یک خط از قران میتواند اینگونه باشد که حتی تصور

.

عدد وجوه قرائات ان برای ذهن ثقیل است و همه وجوه هم صحیح است و

.

البته فصاحت و بلاغت عبارات را هم در هم نمیشکند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! .

.

این چه کتابی است که تنها یک خط ان اینهمه معنا را در بر میگیرد که حتی

.

تصور عددش هم ممکن نیست .




طبقه بندی: ..::اعجاز قرآن::..، 

..::اشتراک گذاری مطلب.:..

اشتراک گذاری در بالاترین اشتراک گذاری در دنباله اشتراک گذاری در وی ویو اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در گوگل ریدر اشتراک گذاری در خوشمزه اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در فرندفید اشتراک گذاری در google buzz اشتراک گذاری در توییتر ایمیل کردن این مطلب

-:¦:- Weblog Themes By توحید و عرفان -:¦:-


Best Resolution => 1600 * 900


کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به سایت توحید و عرفان است | طراحی => توحید وعرفان