تبلیغات
توحید و عرفان - وحدت وجود۵ ــــ وحدت وجود عرفانی ۱

توحید و عرفان
 
وبگو | پلیر ساده و زیبای پخش آهنگ

متن جانشین


✿بی تو مهتاب شبی باز از آن كوچه گذشتم ✿ همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم ✿ شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم ✿ شدم آن عاشق دیوانه كه بودم ✿ در نهان خانه جانم گل یاد تو درخشید✿ باغ صد خاطره خندید✿ عطر صد خاطره پیچید ✿ یادم آمد كه شبی با هم از آن كوچه گذشتیم ✿پر گشودیم و در آن خلوت دل خواسته گشتیم ✿ ساعتی بر لب آن جوی نشستیم ✿ تو همه راز جهان ریخته در چشم سیاهت ✿ من همه محو تماشای نگاهت ✿ آسمان صاف و شب آرام ✿ یادم آید تو به من گفتی : از این عشق حذر كن ✿ لحظه ای چند بر این آب نظر كن ✿ آب ، آیینه عشق گذران است ✿ تو كه امروز نگاهت به نگاهی نگران است ✿ باش فردا كه دلت با دگران است ✿ تا فراموش كنی ، چندی از این شهر سفر كن ✿ با تو گفتم حذر از عشق ؟ ندانم ✿ سفر از پیش تو ؟ هرگز نتوانم ✿ روز اول كه دل من به تمنای تو پر زد ✿ چون كبوتر لب بام تو نشستم ✿ تو به من سنگ زدی ! من نه رمیدم نه گسستم ✿ باز گفتم كه تو صیادی و من آهوی دشتم ✿ تا به دام تو در افتم همه جا گشتم و گشتم ✿ حذر از عشق ندانم. سفر از پیش تو هرگز نتوانم ، نتوانم ✿ یادم آید كه دگر از تو جوابی نشنیدم✿ پای در دامن اندوه كشیدم ✿ نگسستم ، نرمیدم ✿ رفت در ظلمت غم آن شب و شبهای دگر هم ✿ نه گرفتی دگر از عاشق آزرده خبر هم ✿ نكنی از آن كوچه گذر هم ✿بی تو اما به چه حالی من از آن كوچه گذشتم✿

 
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 19 تیر 1387 توسط مهم نیست

خدمت دوستان و بزرگواران عرض سلام و ادب دارم : تا حالا حدود چهار

.

جلسه در باره وحدت وجود حرف زدیم . معلوم شد که منظور فلاسفه از

.

وحدت وجود چیه .

.

اما وعده دادیم که یه بحثی هم از وحدت وجود به روایت عرفا عرض کنیم.

.

قبلش باید عرض کنم که وحدت وجود عرفانی مساله خیلی پیچیده ای

.

است که برای برهانی کردن ان راه طویل و طولانی رو باید طی کرد. مثلا

.

کتاب تمهید القواعد ابن ترکه اصفهانی حدود دو سوم کتابش رو به بیان این

.

مطلب و برهانی کردن این مطلب اختصاص داده . برای فهم مطالب اون

.

کتاب هم استاد لازمه. البته نه هر استادی که ادعا کرد این کتاب رو

.

میفهمه. بلکه اساتیدی مثل استاد جوادی املی و استاد حسن زاده

.

املی . در هر صورت منظورم از این حرفا اینه که بنده در اینجا که یک

.

نوشتار مختصره نمیتونم وحدت وجود عرفانی رو براتون برهانی کنم. فقط

.

کلیاتی از مباحثش رو براتون عرض کنم که به وعده خودمون وفا کرده

.

باشیم.

.

نکته دیگه ای که باید عرض کنم اینه که وحدت وجود عرفانی لغزشگاه

.

بسیار بزرگ و خطرناکیه که اگر کسی اونرو درست درک نکنه ممکنه به

.

پرتگاه کفر بیافته . برای همین بنده سعی میکردم که از طرح اون طفره

.

برم که خدای نا خواسته ذهن کسی دچار خدشه نشه .

.

بعضی از اهل فن معتقدند که این مبحث اصلا فهمیدنی نیست . دلیلشون

.

هم اینه که چون وحدت وجودی که در عرفان مطرحه از راه دیدن و

.

چشیدن و ذوق و کشف حاصل شده . چیزی که با ذوق و کشف حاصل

.

میشه ، با فهم قابل درک نیست . اصولا مطالبی که از راههای عرفانی

.

بدست میاد همینطوریه. یعنی چون با ذوق و دید عارف سر و کار داره

.

درکش برای عقل ما سنگینه . مثلا چیز دیدنی رو گوش نمیتونه درک کنه .

.

چیز شنیدنی رو هم چشم نمیتونه درک کنه. مطالبی که با کشف بدست

.

میاد عقل خوب نمیتونه اونرو بفهمه. وقتی که عقل درست اونرو درک نکرد

.

، و به نظرش سنگین امد اونرو رد میکنه .

.

البته از نظر این حقیر ، این مطلب تا یه حدیش درسته ولی مقداری هم از

.

این حرف درست نیست. به نظر بنده وحدت وجود عرفانی گرچه برای عقل

.

قابل درک نیست اما قابل اثبات هست . یعنی عقل میتونه اونرو اثبات کنه و

.

حتی نحوه اش رو بیان کنه . اما نمیتونه به عمق اون پی ببره .  کما اینکه

.

کتابهای زیادی هست که به بحث از این مطلب پرداخته اند و برهانهای

.

زیادی بر این مطلب اورده اند. تا اونجایی که بنده خاطرم هست حدود 5

.

برهان صائن الدین ابن ترکه اورده . یه برهان هم ابوحامد ترکه . دوتا برهان

.

هم اقا محمد رضا قمشه ای در تعلیقاتشون بر تمهید القواعد اورده اند. یه

.

برهان هم هم که البته برهان جدلی است ، سید حیدر املی در جامع

.

الاسرار اضافه بر برهانهای پنجگانه ابن ترکه اورده . ملا صدرا هم دوتا

.

برهان در قاعده بسیط الحقیقه اورده که نتیجه اش اثبات وحدت وجود

.

عرفانی میشه . جمعا شد یازده برهان بنده در اثبات این مطلب دارم که

.

میتونم اقامه کنم. بقیه کتابها نظیر مقدمه قیصری بر فصوص و مصباح

.

الانس و ... هم که از این مطلب حرف زدند غالبا برهانهاشون همون

.

برهانهای پنج گانه صائن الدین ابن ترکه است .

.

این همه مطلب و کتابهایی که در این باره نوشته شده دلالت داره بر اینکه

.

وحدت وجود عرفانی کاملا قابل اثبات و تاحدودی قابل توضیح هست . خب

.

با این همه تفاسیر که ذکر شد باید عرض کنم که و تاکید کنم که خیلی

.

مبحث خطرناکیه . بنده به یاری خدا سعی میکنم مطلب رو جوری بیان کنم

.

که ساده باشه و با مثال و ... اونرو به دوستان بفهمونم .

.

در مباحث پیشین عرض شد که فلاسفه به این نتیجه رسیدند که وجود ،

.

یک حقیقت واحد ذو مراتبه . یعنی گفتند که ما یک وجود واحد داریم که

.

شدت و ضعف میپذیره . هر مرتبه شدید از مرتبه قوی متمایزه و بحثهایی

.

که مطرح شد .

.

اما بحث در عرفان از این هم دقیقتره . عارف میگه که وجود حتی تشکیک

.

پذیر هم نیست . وجود یک حقیقت بیشتر نیست اونهم خداست ولا غیر .

.

در اینجا باید یه کم بیشتر توضیح بدم . شاید به ذهن بعضیها اینطور برسه

.

که این حرف یعنی اینکه همه چیز خداست . دقت کنید . عارف اینقدر

.

احمق نیست که اینجوری حرف بزنه. عارف نمیگه همه چیز خداست . بلکه

.

میگه غیر خدا وجود نداره .

.

ممکنه خندتون بگیره و بگید که این حرف که بد تر شد . من که دارم حرف

.

میزنم ، تویی که داری حرف میشنوی ، چیزایی که در موردشون حرف

.

میزنیم ، اینها همه هیچی نیستند؟؟؟؟

.

یه کم بیشتر دقت کنید. در فلسفه از وجود و عدم و ماهیت بحث میشه .

.

وجود در فلسفه بین حق و خلق مشترکه . یعنی هم خلق وجود دارند و

.

هم حق موجود است . اما در عرفان از بود و نبود و نمود حرف زده میشه .

.

میگن که بود ( وجود) مخصوص به خداست . چیز دیگه ای غیر از خدا

.

صاحب بود و وجود نیست . نبود هم که عدمه و حرفی در موردش نداریم .

.

اما اینجا تکلیف خلق چیست؟؟؟؟؟ بالاخره خلق اینجا چیکا ره است ؟؟؟؟؟

.

عارف میگه که خلق نه بوده و نه نبود  بلکه نموده . نمود یعنی مظهر .

.

یعنی تجلی . یعنی وجود نما . مثل اینه . ایا شما وقتی در اینه خودتون رو

.

میبینید ، میتونید بگید چیزی در اینه هست ؟؟؟؟؟ نمیشه گفت که چیزی و

.

وجودی در اینه هست . چون واقعا چیزی در اینه نیست . از یه وجه دیگه

.

اگر به اینه نظر کنیم میبینیم که نمیشه گفت چیزی در اینه نیست . اگر

.

چیزی در اینه نیست پس این همه صور گوناگون و نقشهای متفاوت که در

.

اینه خود نمایی میکنند چی هستند؟؟؟؟؟

.

با دقت میتونیم بفهمیم که در اینه وجودی نیست . بلکه نمودی از وجود

.

است . شما در اینه نیستید . بلکه یک نمود و یک ظهور ویک تجلی

.

شماست که در اینه هست .

.

حالا همین مثال رو به بحث نمود انتقال بدید . عارف میگه که هرچه که ما

.

اونرو به عنوان خلق میدونیم ، حقیقتا وجود نداره . بلکه نمود است و ظهور

.

است و تجلی است. وجود تنها منحصر در خداست ولاغیر. موجودات عالم

.

وجود نیستند . بلکه نمود و تجلی و ظهور هستند.

.

حالا مطلب دیگه ای که مطرحه اینه که ایا این موجودات و این تجلیات ،

.

تجلی چی هستند ؟؟؟؟ ظهور چی هستند ؟؟؟؟ . جوابش واضحه . ظهور و

.

تجلی خداوند هستند. چون موجود دیگه ای غیر از او نیست که این

.

موجودات بخوان ظهور او باشند ، جز خدا.

.

البته یه نکته بسیار مهم و شریف دیگه لازمه که اینجا عرض کنم. اونم

.

اینکه: خداوند به لحاظ ذاتش و حقیقتش نه ظهوری داره و نه تجلی . ذات

.

او فوق این حرفهاست . موجودات تجلی اسماء و صفات او هستند نه ذات

.

او . حالا سوال براتون پیش میاد که فرق بین ذات و اسم و صفت در

.

چیست؟؟؟ جوابش رو باید در بحثهای توحید مطرح کنیم که به یاری خدا به

.

اون هم میرسیم .

.

نکته خیلی مهم دیگه اینکه : هر موجودی از موجودات عالم گر چه ظهور و

.

تجلی اسماء خداوند هستند ولی هر کدوم از اونها به اندازه وسعت خودش

.

میتونه اسماء و صفات خدا رو ظهور بده . یعنی ظهور اسماء و صفات خدا

.

در موجودات خلقی خیلی خیلی محدوده . مثلا ما در یک درخت زیبایی

.

میبینیم . حیات میبینیم . قدرت میبینیم و... . زیبایی درخت تجلی اسم

.

جمیل خداونده . حیات درخت تجلی اسم حی و قدرت درخت بر جذب مواد

.

غذایی و اعمال حیاتیش ، تجلی قدرت خداونده . ولی با این حال نمیشه

.

گفت که حیات خداوند مثل حیات درخته یا زیبایی خداوند مثل زیبایی

.

درخته . چون حیات درخت اولا مال خودش نیست بلکه تجلی حیات دیگری

.

است. ثانیا حیات درخت خیلی خیلی خیلی محدوده ولی حیات خداوند

.

نامحدوده . در مورد زیبایی هم همینطور .

.

منشأ این محدودیت ظهور و تجلی به خاطر محدود بودن خود اشیاء است .

.

هرچی که ساحت وجودی شیء گسترده تر باشه ، ظهور تجلیات خداوند

.

هم در اونها بیشتره .

.

به عبارت دقیقتر اگر بخوام بگم ، باید بگم که موجودات عالم چیزی جز

.

تجلی اسماء الهی نیستند البته ظهور اسماء تشکیک پذیره . شدت و ضعف

.

میپذیره . در درخت ظهور اسم حی ضعیفتر از ظهور اسم حی در حیوانه .

.

در انسان ظهور این اسم شدید تر از حیوانه و در ملائک شدید تر از انسان .

.

اما بالاخره ظهور اسماء در همه اینها محدوده تا به جایی برسه که

.

 نامحدود میشه . اینجایی که نامحدودی درکاره اسماء و صفات حق

.

هستند.

.

شما فرض کنید توی یه تالار هستید که اینه کاری شده . همه جور اینه

.

توی این تالار تعبیه شده . از کوچیک گرفته تا بزرگ. محدب و مقعر و رنگی

.

و بی رنگ . شما هم در وسط این تالار قرار گرفتید . در تمام این اینه ها

.

شما ظهور میکنید . تجلی شما در همه اینها منعکس میشه . هرجا نگاه

.

میکنید جز خودتون نمیبینید . اما هر کدوم از این اینه ها شما رو به اندازه

.

وسعت خودش نشون میده . هیچکدوم نمیتونه تمام حقیقت شما رو نشون

.

بده (البته این در مورد خدا صدق میکنه . چون هرچی هم که تجلی خدا

.

قوی باشه باز هم نمیتونه پرده از گوشه ای از چهره نامحدود الهی

.

برداره ) . حالا یک نفر که نمیدونه قضیه چیه اگر به این تالار ایینه نگاه کنه

.

فکر میکنه به اندازه اینه ها موجود در این تالار هست . در صورتی که هیچ

.

وجودی در این اینه ها نیست . این اینه ها همه ظهور و تجلی یه چیز

.

هستند که البته اون چیز هیچکدوم از اینها نیست . فردی که به این اینه ها

.

نگاه میکنه نقصهایی در این صورتهای منعکس شده در این ایته ها میبینه .

.

در حالیکه صاحب این صورتها هیچکدوم از این نقصها رو نداره . نقص مربوط

.

به خود این تجلیاته نه به فرد صاحب تجلی.

.

بر این اساس جهان بینی عارف اینه که میگه همه عالم ظهور خداست .

.

موجودات عالم تجلی خدا هستند . حالا ببینید فردی که چنین دیدی داره

.

چه لذتی از عالم میبره .

.

به صحرا بنگرم صحرا تو بینم

.

                                                                          به دریا بنگرم دریا تو بینم

.

به هر جا بنگرم کوه و در و دشت

.

                                                                       نشان از قامت رعنا تو بینم

.

فروغی بسطامی میگه:

.

کی رفته ای زدل که تمنا کنم ترا

.

                                                            کی بوده ای نهفته که پیدا کنم ترا

.

غیبت نکرده ای که شوم طالب ظهور

.

                                                            پنهان نگشته ای که هویدا کنم ترا

.

با صد هزار جلوه برون امدی که من

.

                                                                  با صد هزار دیده تماشا کنم ترا

.

خب دوستان فکر میکنم زیادی حرف زدم . هنوز برای توضیح کامل و تکمیل

.

بحث وحدت وجود عرفانی دو جلسه دیگه کار داریم.

.

بماند برای بعد.





طبقه بندی: ..::خانه::..، 

..::اشتراک گذاری مطلب.:..

اشتراک گذاری در بالاترین اشتراک گذاری در دنباله اشتراک گذاری در وی ویو اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در گوگل ریدر اشتراک گذاری در خوشمزه اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در فرندفید اشتراک گذاری در google buzz اشتراک گذاری در توییتر ایمیل کردن این مطلب

-:¦:- Weblog Themes By توحید و عرفان -:¦:-


Best Resolution => 1600 * 900


کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به سایت توحید و عرفان است | طراحی => توحید وعرفان