تبلیغات
توحید و عرفان - .

توحید و عرفان
 
وبگو | پلیر ساده و زیبای پخش آهنگ

متن جانشین


✿بی تو مهتاب شبی باز از آن كوچه گذشتم ✿ همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم ✿ شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم ✿ شدم آن عاشق دیوانه كه بودم ✿ در نهان خانه جانم گل یاد تو درخشید✿ باغ صد خاطره خندید✿ عطر صد خاطره پیچید ✿ یادم آمد كه شبی با هم از آن كوچه گذشتیم ✿پر گشودیم و در آن خلوت دل خواسته گشتیم ✿ ساعتی بر لب آن جوی نشستیم ✿ تو همه راز جهان ریخته در چشم سیاهت ✿ من همه محو تماشای نگاهت ✿ آسمان صاف و شب آرام ✿ یادم آید تو به من گفتی : از این عشق حذر كن ✿ لحظه ای چند بر این آب نظر كن ✿ آب ، آیینه عشق گذران است ✿ تو كه امروز نگاهت به نگاهی نگران است ✿ باش فردا كه دلت با دگران است ✿ تا فراموش كنی ، چندی از این شهر سفر كن ✿ با تو گفتم حذر از عشق ؟ ندانم ✿ سفر از پیش تو ؟ هرگز نتوانم ✿ روز اول كه دل من به تمنای تو پر زد ✿ چون كبوتر لب بام تو نشستم ✿ تو به من سنگ زدی ! من نه رمیدم نه گسستم ✿ باز گفتم كه تو صیادی و من آهوی دشتم ✿ تا به دام تو در افتم همه جا گشتم و گشتم ✿ حذر از عشق ندانم. سفر از پیش تو هرگز نتوانم ، نتوانم ✿ یادم آید كه دگر از تو جوابی نشنیدم✿ پای در دامن اندوه كشیدم ✿ نگسستم ، نرمیدم ✿ رفت در ظلمت غم آن شب و شبهای دگر هم ✿ نه گرفتی دگر از عاشق آزرده خبر هم ✿ نكنی از آن كوچه گذر هم ✿بی تو اما به چه حالی من از آن كوچه گذشتم✿

 
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 15 آبان 1387 توسط مهم نیست

با سلام خدمت همه دوستان : دوستان و بزرگواران به خاطر کم کاری بنده حتما

 

حقیر رو عفو میکنند انشا الله. مقداری از کم کاری منشا ئش مشغولیتهای زیاد

 

 و مسافرتهای پی در پی بنده بود و بخش خیلی مهمش هم تغییراتی که توی

 

سیستم میهنبلاگ پیش اومده بود. چون بنده هر کاری میکردم با یوزر  و

 

 پسوردم نمیتونستم وارد سایت بشم و تغییرات جدیدی که توی سیستم

 

میهن بلاگ پیش اومده بود اسباب درد سر برای ما شد. در هر صورت بنده رو

 

ببخشید و عفو کنید.اما مطلبی که میخوام خدمتتون عرض کنم اینه که بر طبق

 

نظر سنجی که انجام دادیم ، دوستان بیشتر از هر مطلبی به مباحث توحیدی

 

علاقه مند هستند .  اما مبحث توحید ، یه مبحث خیلی دامنه دار و گسترده ای

 

هست که حقیقتا  ادم وقتی واردش میشه میبینه انتها نداره. از طرفی بنده

 

دقیقا نمیدونم که دوستان از مباحث توحیدی بیشتر به چه موضوعاتی علاقه مند

 

هستند.  مثلا فقط مبحث توحید افعالی رو اگر بخوام به تفصیل خدمت دوستان

 

تقدیم کنم حد اقل 50 تا پست میشه . و اگر بخوام به طور خلاصه تقدیم کنم

 

حدود 5 تا پست میشه که فقط کلیات و رئوس مطالب رو عرض کنیم. مبحث

 

توحید ذاتی هم که همینطور.اخه توحید یه حقیقتیه که همه مدعی اند به

 

 حقیقتش رسیده اند و همه مباحثی در موردش دارند. کلام مباحث توحیدی

 

دقیقی داره که بر اساس قواعد کلامی تنظیم شده.از طرف دیگه فلسفه

 

خودش قواعدی مجزای از کلام داره که بر اساس قواعد خودش مباحث توحیدی

 

رو به نحوی دیگه مطرح میکنه . البته خود فلاسفه هم گروههای مختلف و

 

 قواعد مختلفی دارند که در خود فلسفه هم حرفهایی که زده اند متفاوته. از

 

سوی دیگه عرفا قواعد مخصوص به خود دارند و جهان بینی مستقلی دارند و

 

مباحث توحیدی بسیار بسیار عمیق و دقیقی رو مطرح میکنند .  از سمت و

 

سوی دیگه مباحث توحیدی در قران باب بسیار عجیبی هست که منظم به

 

 حرفهای این اقایون میشه . احادیث هم که نگو و نپرس .البته توجه بفرمایید که

 

 این همه حرفهایی که گروههای مختلف در باب توحید زده اند اصلا با هم تعارض

 

نداره. بلکه هرکدام تا قسمتی از راه رو رفتند و مطالبی رو مطرح کردند و تا

 

حدی که افق دیدشون بهشون اجازه داد ، تونستند مطالبی رو بدست بیارن.  

 

مثلا در مورد همین مبحث وحدت وجود اگر نگاه کنید میبینید که اقایون مشائین

 

 گفتند که وجود حقیقتا کثیره و وحدت ، مربوط به مفهوم وجوده. اقایون اهل

 

اشراق بیشتر از مشائین تونستند درک کنند. اونها گفتند که بله درسته که وجود

 

 کثرت داره . اما کثرت وجود ، به نحو تباین نیست . یعنی به این صورت نیست

 

 که موجودات از هم بریده بریده باشند و هیچ نحوه وحدتی با هم نداشته باشن

 

جز در مفهوم . بلکه اینها یک حقیقت واحد هستند که شدت و ضعف میپذیرند.

 

این شدت و ضعف باعث شده که کثرت در وجود راه پیدا کنه . پس موجودات به

 

حسب حقیقت واحد هستند ولی از جهت شدت و ضعفشون ، کثیرند. ملاصدرا

 

حرف حکمای اشراق رو دقیق تر کرد و وحدت در عیتن کثرت و کثرت در عین

 

وحدت رو مطرح کرد . وبالاخره عرفا گفتند که حقیقت وجود تنها منحصر در

 

خداست . ما بقی موجوداتی که ما اسمشون رو کثرات میذاریم همگی مظاهر

 

اون حقیقت واحدند. همه اینها یه حرف میزدند. اما عمق نظرشون به ادازه

 

وسعت دیدشون بود. حکمای مشاء تونستند تا حد وحدت مفهوم وجود رو بیابند.

 

اشراقیین تونستند از وحدت مفهومی پا فراتر بذارن و عمیق تر بشن لذا به

 

وحدت تشکیکی رسیدند. تا بالاخره عرفا به وحدت شخصی وجود رسیدند و

 

تونستند خیلی خوب کثرات و ارتباطشون با وحدت رو درک کنند.

 

در ابتدای امر با نظر سطحی به نظر میرسه که بین حرف این اقایون اختلافات

 

زیادی هست .اما وقتی دقیق بشیم میبینیم که اینها با هم درگیری ندارند.

 

فقط  اختلافشون در میزان درکشونه. هرکس به اندازه خودش تونست به این

 

حقیقت پی ببره . بذارید یه مثال براتون بزنم.چهار نفر که از نظر قوه بینایی با

 

هم اختلاف دارند و قوه بیناییشون با هم تفاوت داره ، اگر توی یه صحرا بایستند

 

و یه انسان رو در فاصله تقریبا دوری بذارند ، اونوقت به این چهار نفر بگن که

 

شما چی میبینین ، جواباشون چیه؟؟؟؟ اونی که چشمش از همه ضعیفتره

 

میگه که من یه سیاهی میبینم اونی که چشمش در درجه دوم قرار داره

 

میگه که من یه موجود متحرک میبینم. چون حرکت میکنه باید یه حیوون باشه.

 

اونی که چشمش قوی تر از قبلیه میگه که من یه انسان میبینم (انسان هم

 

نوعی از حیواناته) و بالاخره اونی که چشمش از همه قویتره میگه که من یه

 

انسان میبینم و این انسان هم اقای فلانی است .

 

اگه بخوایم سطحی نگاه کنیم میبینیم که اینها در حرفاشون با هم اختلاف دارند

 

و ادم گیج میشه که بالاخره کدومشون درست میگه . اما وقتی دقیق بشیم

 

میبینیم که همه درست دارن میگن . اما به همون اندازه ای که میبینن و

 

توانش رو دارن از دریافتهاشون خبر میدن. هم اونی که میگفت من یه سیاهی

 

میبینم درست میگفت . هم اون که میگفت یه حیوون میبینم درست میگفت و

 

هم اون که میگفت انسان میبینم و هم اون که میگفت اقای فلانی رو میبینم .

 

در مباحث فلسفی و عرفانی و کلامی و قرانی هم همینطوره .

 

خب من یه پیشنهاد دارم. عرض من اینه که دوستان به حقیر موضوع بدن و

 

سوالاتشونو مطرح کنن تا بنده هم مطابق با در خواست هر کدوم پستهام رو

 

تنظیم کنم. یعنی پرسیدن از شما و جواب دادن از ما. اگر هم همین روالی رو

 

که داریم میریم بیشتر میپسندید به حقیر بفرمایید که اطاعت امر کنم. اما برای

 

خود من راحت تر اینه که شما بپرسید و بنده هم در حد توانم با دوستان مباحثه

 

و گفتگو و تبادل نظر کنیم .

 

نظر شما چیه؟؟؟

بماند برای بعد.





طبقه بندی: ..::عمومی::..، 

..::اشتراک گذاری مطلب.:..

اشتراک گذاری در بالاترین اشتراک گذاری در دنباله اشتراک گذاری در وی ویو اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در گوگل ریدر اشتراک گذاری در خوشمزه اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در فرندفید اشتراک گذاری در google buzz اشتراک گذاری در توییتر ایمیل کردن این مطلب

-:¦:- Weblog Themes By توحید و عرفان -:¦:-


Best Resolution => 1600 * 900


کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به سایت توحید و عرفان است | طراحی => توحید وعرفان