تبلیغات
توحید و عرفان - دروس توحید 6 -- مفهوم توحید و اقسام وحدت 1

توحید و عرفان
 
وبگو | پلیر ساده و زیبای پخش آهنگ

متن جانشین


✿بی تو مهتاب شبی باز از آن كوچه گذشتم ✿ همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم ✿ شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم ✿ شدم آن عاشق دیوانه كه بودم ✿ در نهان خانه جانم گل یاد تو درخشید✿ باغ صد خاطره خندید✿ عطر صد خاطره پیچید ✿ یادم آمد كه شبی با هم از آن كوچه گذشتیم ✿پر گشودیم و در آن خلوت دل خواسته گشتیم ✿ ساعتی بر لب آن جوی نشستیم ✿ تو همه راز جهان ریخته در چشم سیاهت ✿ من همه محو تماشای نگاهت ✿ آسمان صاف و شب آرام ✿ یادم آید تو به من گفتی : از این عشق حذر كن ✿ لحظه ای چند بر این آب نظر كن ✿ آب ، آیینه عشق گذران است ✿ تو كه امروز نگاهت به نگاهی نگران است ✿ باش فردا كه دلت با دگران است ✿ تا فراموش كنی ، چندی از این شهر سفر كن ✿ با تو گفتم حذر از عشق ؟ ندانم ✿ سفر از پیش تو ؟ هرگز نتوانم ✿ روز اول كه دل من به تمنای تو پر زد ✿ چون كبوتر لب بام تو نشستم ✿ تو به من سنگ زدی ! من نه رمیدم نه گسستم ✿ باز گفتم كه تو صیادی و من آهوی دشتم ✿ تا به دام تو در افتم همه جا گشتم و گشتم ✿ حذر از عشق ندانم. سفر از پیش تو هرگز نتوانم ، نتوانم ✿ یادم آید كه دگر از تو جوابی نشنیدم✿ پای در دامن اندوه كشیدم ✿ نگسستم ، نرمیدم ✿ رفت در ظلمت غم آن شب و شبهای دگر هم ✿ نه گرفتی دگر از عاشق آزرده خبر هم ✿ نكنی از آن كوچه گذر هم ✿بی تو اما به چه حالی من از آن كوچه گذشتم✿

 
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 11 آذر 1387 توسط مهم نیست

دوستان و اساتید بزرگوار سلام: جاتون سبز بود. خدا توفیق داد یه دوهفته ای دوباره

 

مشهد طلبیده شدیم و مورد برکات اولیای خدا و بخصوص وجود مقدس حضرت رضا

 

قرار گرفتیم . دعا گوی همه هم بودیم . ایشالا که شما هم ما رو یادتون نره و ما رو

 

دعا کنید.

 

بحث ما در مورد توحید بود. یکی از دوستان توی کامنتها فرموده بود که نمیشود درباره

 

توحید ادعایی کرد. حقیقت هم همونه که فرمودند . همه مدعی هستند که توحید رو

 

خوب فهمیدند و موحدند . اما کدوم یکی از اینها درست میگه ؟؟؟ جواب این سوال رو

 

باید برهان بده . برهانه که تعیین میکنه چه حرفی غلطه و چه حرفی درسته .

 

اولین چیزی که لازم میدونم در مورد توحید عرض کنم خدمتتون ، موشکافی واژه

 

توحیده .

خود کلمه توحید یعنی خدا رو یکی دونستن . خدا رو واحد دونستن . وصف وحدت رو

 

به خدا نسبت دادن ، یعنی توحید . اما این توحید خودش مراتبی داره . توحید ذات

 

یعنی ذات خدا رو واحد دانستن . توحید صفات یعنی اینکه همه صفات کمالیه با اینکه

 

گونا گون هستند و مفاهیم مختلف دارند ، اما همه اینها در حقیقتشون واحد هستند.

 

مثلا وقتی یک فردی رو میبینیم که قد بلند داره و زیبایی هم داره و علم هم داره و

 

قدرت زیادی هم داره میبینیم که همین فرد با اینکه یک نفر بیشتر نیست ولی

 

وصفهای مختلف و گوناگون رو قبول میکنه.  ما در اینجا چند تا صفت و وصف داریم

 

 1—قد بلند 2—زیبا 3—عالم 4—قدرتمند . وقتی ما به این صفتهای مختلف نگاه کنیم

 

میبینیم که اینها یکی نیستند و قد بلند با زیبایی فرق داره . زیبایی با عالم بودن فرق

 

داره و ... . اما وقتی به حقیقت اینها نگاه میکنیم ، میبینیم که این صفات ، جز یک

 

حقیقت و یک مصداق بیشتر ندارند. وقتی میگیم قد بلند ، همون فرد واحده . وقتی

 

میگیم زیبا ، باز هم همون فرد واحده که قد بلند هم بود. وقتی میگیم عالم ، باز هم

 

همون فرد زیبای قد بلنده . ما وقتی به مفاهیم صفات کمالیه نگاه میکنیم ، میبینیم که

 

همه باهم از نظر مفهوم ، تغایر دارند و با هم متفاوتند ولی از نظر حقیقت یکی

 

هستند. همه این صفات رو به یک ذات واحد بر گردوندن رو میگن توحید صفات . اما

 

توحید افعالی هم خودش بحث بسیار گسترده ای داره که انشا الله در وقت خودش

 

به تفصیل در موردش بحث میکنیم

 

نکته مهم دیگه ای که باید عرض کنم اینه که خود اقسام توحید های سه گانه ای که

 

خدمتتون عرض شد دارای مراتب مختلف و گونا گونی هست.  یعنی نمیشه گفت که

 

هرکی خدا رو یکی دونست ، اون موحد کامله .  مثلا توحید ذات ، اقسام گوناگونی

 

داره که عمیق ترینش توحید عرفا است که به طور مفصل ازش بحث میکنیم انشا

 

الله .

 

نکته بسیار مهم و کلیدی دیگه مو شکافی واژه وحدته . کلمه وحدت ، یک کلمه دامنه

 

داری هست که اقسام گوناگونی داره . متاسفانه ذهنهای خاکی و انس گرفته با

 

طبیعت ما ، تا کلمه وحدت به کار برده میشه ، سریعا عدد یک در ذهن انسان نقش

 

میبنده . اکثر افرادی که خودشون رو موحد میدونند و در توحید خودشون رو کامل

 

میدونند ، وقتی میگن خدا یکی است ، منظورشون اینه که خدای عالم یک عدد است

 

و دو عدد نیست . دوستان عزیز ، اگر شما هم منظورتون از وحدت خدا و یکی بودن

 

خدا همینه ، بدونید که کافرید . البته ناراحت نشید . چون این کفر ، کفری نیست که

 

باعث جهنم بشه و مانع ایمان ادم بشه . چون لا یکلف نفسا الا وسعها. شما تا حالا

 

کسی نبوده که توحید رو دقیق و عمیق براتون توضیح بده و هر ملایی هم که روی

 

منبر از توحید حرف زده براتون ، خودش از توحید بیشتر از این نمیفهمیده و بالاخره

 

شرایط طوری نبوده که شما بتونید معنای عمیقتر رو بدونید . لذا همین مقدار برای

 

شما کافی بوده . اما حالا قصد ما اینه که ذهن دوستان رو یه کم عوض کنیم .

 

حالا که بحث به اینجا رسیده ، باید اجازه بدید یه مقدار در مورد کلمه وحدت صحبت

 

کنیم و اقسام وحدت رو تو ضیح بدیم. بدون فهمیدن معانی و اقسام مختلف کلمه

 

وحدت ، وهم توحید امکان پذیر نیست . پس یکی دو جلسه در مورد معنا و مفهوم و

 

اقسام وحدت صحبت کنیم

 

مفهوم وحدت و کثرت :

 

درباره وحدت و کثرت در کتابهای فلسفی و عرفانی بحثهای زیادی شده . بنده مقداری

 

 از اون بحثها رو در حدی که لازمه ذکر میکنم و تا جایی که بشه سعی میکنم ساده

 

 بیان کنم. اما خود بحث یه کم پیچیدگی داره و احتیاج به دقت نظر دوستان داره. پس

خواهش من اینه که دوستان هم بنده رو کمک کنند و به دقت مطالب رو مطالعه

 

بفرمایند.

 

اما اینکه مفهوم وحدت یعنی چی و مفهوم کثرت یعنی چی ، احتیاج به توضیح و

 

تفسیر زیادی نداره. وقتی میگیم وحدت ، تصویر اون بلا فاصله در ذهن نقش میبنده .

 

وقتی میگیم یه چیزی واحده ، سریعا تصویر مفهوم واحد در ذهن حاصل میشه .

 

مفهوم کثرت هم همینطوره . وقتی میگیم یه چیزی کثیره ، یعنی واحد نیست .

 

اما علی ایحال ، تعریفی برای دوتا مفهوم وحدت و کثرت ذکرده اند که البته در مورد

 

خود این تعریف بحثهایی هست که لازم نیست در اینجا ازشون بحث بشه.

 

فلاسفه در مورد وحدت کفته اند ، واحد چیزی است که قابل قسمت کردن نباشد و

 

تقسیم نمیشود.

 

مفهوم  کثرت هم نقطه مقابل مفهوم وحدت است . کثیر ، چیزی است که قابل

 

قسمت است و تقسیم میپذیرد.

 

تقسیمات وحدت :

 

در مورد تقسیمات وحدت میگویند که : واحد یا حقیقی است یا غیر حقیقی .

 

یعنی مفهوم وحدت در اولین نگاه ، دو قسم داره . 1—واحد حقیقی 2—واحد غیر

 

حقیقی .

 

خود واحد حقیقی و واحد غیر حقیقی هم اقسامی دارند که بحثش مربوط میشه

 

جلسه بعد.

 

اما واحد حقیقی ان چیزی است که خود ان چیز واقعا متصف به وحدت بشه . اخه

 

بعضی از چیزها هستند که وصف وحدت مال خودشونه و بعضی چیزها هستند که

 

وصف وحدت مال خودشون نیست و وصف وحدت رو از جایی امانت گرفته اند.

 

مثلا وقتی شما به کتابی که جلوتن هست نگاه میکنید ، میگید که یک کتاب پیش من

 

حاضره. این کتاب شما در اینجا وحدت حقیقی داره . چون حقیقتا یک کتابه . وصف

 

وحدت ، مال خود کتابه و این وصف رو از چیز دیگه ای قرض نگرفته . پس وحدت

 

کتابی که پیش روی شما هست ، وحدت حقیقی است . اما یه وقتی هست که شما

 

چند تا کتاب با یه عنوان ، روی میزتون هست . مثلا از کتاب کیمیا گر پائولو کوئلیو ، چند

 

تا دارید و همه اونها هم روی میزتون هست . بعد به دوستتون میگید که برو کتاب

 

کیمیا گر رو برای من بیار . دوستتون میاد روی میز و میبینه که چند تا کتاب کیمیا گر

 

روی میز هست. از ما میپرسه که کدومشه بیارم . شما میگید که همش یکیه . هر

 

کدومش رو خواستی بیار .

 

حالا دقت کنید به این جوابی که به دوستتون دادید . شما گفتید همش یکیه . یعنی

 

وصف وحدت رو به کتابهای کثیر دادید. وقتی میگید همه اینها یکی است ، این صفت

 

وحدت حقیقتا مال کتابها نیست . بلکه مال محتوای کتابه. محتوای همه کتابها یکی

 

است . ولی در حقیقت کتابها کثیرند و وحدتی ندارند. در عین حال شما گفتید همه

 

کتابها یکی است . در اینجا وصف وحدتی رو که به کتابها دادید ، حقیقتا مال خود کتابها

 

نیست . بلکه مربوط به محتوای کتابهاست . پس این کتابها ، وصف وحدت رو از جایی

 

قرض کرفتند . یعنی وصف وحدت مال محتوای کتابها است نه خود کتابها . اما کتابها

 

این وصف وحدت رو از محتوا قرض گرفتند. و شما گفتید همه کتابها یکی است. در

 

اینجا وحدتی رو که به کتابها نسبت میدید ، وحدت حقیقی نیست . چون این وحدت مال

 

خود کتابها نیست بلکه مال محتوای کتابهاست . در اینجا وحدت کتابها ، وحدت غیر

 

حقیقی است .

 

حالا با توجه به مطالبی که خدمتتون عرض کردم  ، دقت کنید تا معنای وحدت حقیقی

 

و وحدت غیر حقیقی ، کاملا براتون روشن بشه . انشاالله در جلسه بعد حرفهای

 

بیشتری خواهیم زد.

 

بماند برای بعد.





طبقه بندی: ..::توحید::..، 

..::اشتراک گذاری مطلب.:..

اشتراک گذاری در بالاترین اشتراک گذاری در دنباله اشتراک گذاری در وی ویو اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در گوگل ریدر اشتراک گذاری در خوشمزه اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در فرندفید اشتراک گذاری در google buzz اشتراک گذاری در توییتر ایمیل کردن این مطلب

-:¦:- Weblog Themes By توحید و عرفان -:¦:-


Best Resolution => 1600 * 900


کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به سایت توحید و عرفان است | طراحی => توحید وعرفان